Uchwała Nr 241/06
Rady Gminy Opatówek
z dnia 27 września 2006 roku
w sprawie opłat za zajęcie pasa
drogowego
Na podstawie art. 40 ust. 8 i 9 ustawy z dnia 21 marca
1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 204, poz. 2086 ze zm.)
oraz art. 18 ust. 2 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym
(Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 ze zm.) Rada Gminy Opatówek uchwala, co
następuje:
§ 1
Ustala się następujące stawki opłat za zajęcie pasa
drogowego dróg dla których zarządcą jest Wójt Gminy Opatówek na cele
niezwiązane z budową, przebudową, remontem, utrzymaniem i ochroną dróg,
dotyczące:
1)
prowadzenie
robót w pasie drogowym,
2)
umieszczenia w
pasie drogowym urządzeń infrastruktury technicznej niezwiązanych z potrzebami
zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego,
3)
umieszczania w
pasie drogowym obiektów budowlanych niezwiązanych z potrzebami ruchu
drogowego oraz reklam,
4)
zajęcie pasa
drogowego na prawach wyłączności w celach innych niż wymienione w pkt. 1-3.
§ 2
1.
Za zajęcie 1 m2
elementów pasa drogowego, o którym mowa w § 1 ustala się następujące stawki
opłat za każdy dzień zajęcia :
1)
chodników,
poboczy placów, ścieżek rowerowych, ciągów pieszych i pieszo jezdnych -
4 zł
2)
jezdni do 50 %
szerokości oraz zatoki -
4 zł
3)
jezdni powyżej
50 % szerokości -
7 zł
4)
drogi i
chodniki o nawierzchni gruntowej:
a)
za zajęcie
jezdni -
3 zł
b)
za zajęcie
pozostałych elementów pasa drogowego -
2 zł
2.
Zajęcie pasa
drogowego przez okres krótszy niż 24 godziny jest traktowane jako zajęcie
pasa drogowego przez 1 dzień.
§ 3
Za zajęcie pasa drogowego o którym mowa w § 1 pkt. 2
ustala się następujące roczne stawki opłat za 1 m2 powierzchni
pasa drogowego zajętego przez rzut poziomy umieszczonego urządzenia:
1.
w jezdni (bez
względu na rodzaj nawierzchni) -
50 zł
2.
w chodniku
(bez względu na rodzaj nawierzchni) -
30 zł
3.
w pozostałych
elementach pasa drogowego -
20 zł
4.
na obiektach
mostowych -
200 zł
§ 4
Ustala się dzienną stawkę opłaty za zajęcie pasa drogowego
w celu umieszczenia reklamy w wysokości 2 zł za 1 m powierzchni reklamy z zastrzeżeniem
pkt. 1 i 2
1.
reklamy
(szyldy) o powierzchni nie przekraczającej 1 m2 umieszczone nad
lub na obiekcie, w którym prowadzona jest działalność gospodarcza zawierające
wyłącznie informacje o prowadzonej przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej
w wysokości 0,50 zł za 1 m2 powierzchni reklamy
2.
reklamy
zawierające informacje o gminie, powiecie lub województwie w szczególności w
postaci planów, map, tablic, plansz itp. w wysokości 0,00 zł za 1 m
powierzchni reklamy
§ 5
Ustala się dzienną stawkę opłaty za zajęcie pasa drogowego
na prawach wyłączności w celach innych niż wymienione w § 1-4 w wysokości 1
zł za 1 m2 powierzchni pasa drogowego.
§ 6
Ustala się zerową stawkę opłaty za zajęcie pasa drogowego
w celu wykonania robót związanych z funkcjonowaniem drogi (np. wykonanie
zjazdu do posesji, budowa kanalizacji deszczowej lub rowów dla odwodnienia
drogi, budowy oświetlenia drogi).
§ 7
Roczne stawki opłat określone w § 2 obejmują pełny rok
kalendarzowy umieszczenia urządzenia infrastruktury technicznej w pasie
drogowym lub na obiekcie inżynierskim. Za niepełny rok kalendarzowy wysokość
rocznych stawek opłat oblicza się proporcjonalnie do liczby dni umieszczenia
urządzenia w pasie drogowym lub na obiekcie inżynierskim.
§ 8
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Opatówek.
§ 9
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia
ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego.
Przewodniczący Rady Gminy
/-/ Artur Szymczak
Uzasadnienie
do Uchwały Nr 241/06
Rady Gminy Opatówek
z dnia 27 września 2006 roku
w sprawie opłat za zajęcie pasa
drogowego
W związku ze zmianą ustawy o
drogach publicznych i wprowadzeniem nowych uregulowań prawnych dotyczących
pobierania opłat za zajęcie pasa drogowego, zgodnie z art. 40 ust. 8 ustawy z
dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 71, poz. 838
z późn. zm.), nałożony został na jednostki samorządowego obowiązek ustalenia,
w drodze uchwały wysokości stawek opłat za zajęcie 1 m2 pasa
drogowego.
Przy ustalaniu stawek opłat za
zajęcie pasa drogowego, kierowano się przede wszystkim wymogami art. 40 ust.
9 w/w ustawy o drogach publicznych, względami bezpieczeństwa ruchu drogowego
oraz wpływem naruszenia poszczególnych elementów pasa drogowego, na konstrukcję
drogi.
Zgodnie z art. 40a ustawy o
drogach publicznych wpływy z opłat za zajęcie pasa drogowego stanowią dochody
Gminy przeznaczone na budowę, przebudowę, remont, utrzymanie i ochronę dróg
oraz drogowych obiektów inżynierskich.
Podjęcie uchwały jest w pełni
uzasadnione i spełnia wszystkie wymogi określone prawem.
Wójt Gminy
/-/ Jan Wolf
|