MENU DOSTĘPNOŚCI
KONTRAST
ZWIĘKSZ CZCIONKĘ NA STRONIE
POMNIEJSZ CZCIONKĘ NA STRONIE
Biuletyn Informacji Publicznej

 

 

Uchwała Nr 35/07

Rady Gminy Opatówek

z dnia 2 marca 2007 roku

 

w sprawie uchwalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku

na terenie Gminy Opatówek

 

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 oraz art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) w związku z art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996 o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2005 r., nr 236 poz. 2008 z późn. zm.), po zasięgnięciu opinii państwowego powiatowego inspektora sanitarnego, uchwala się, co następuje:

 

§ 1

 

Uchwala się Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Opatówek, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

 

§ 2

 

Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Opatówek.

 

§ 3

 

Traci moc uchwała Nr 250/98 Rady Gminy Opatówek z dnia 16 czerwca 1998 roku w sprawie: ustalenia szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Opatówek.

 

§ 4

 

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego.

 

 

                                                                                                      Przewodniczący Rady Gminy

                                                                                                                          

                                                                                                            /-/ Andrzej Michalski

 

 

 

 


 

Załącznik

do Uchwały Nr 35 /07

Rady Gminy Opatówek

z dnia 2 marca 2007 r.

 

 

REGULAMIN

UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU

NA TERENIE GMINY OPATÓWEK

 

zwany dalej Regulaminem

 

SPIS TREŚCI

 

Rozdział

Tytuł

Strona

Rozdział 1

Postanowienia ogólne

3

Rozdział 2

Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenach nieruchomości i na terenach służących do użytku publicznego

5

Rozdział 3

Rodzaje i minimalne pojemności urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych

7

Rozdział 4

Zasady zbierania i pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych

8

Rozdział 5

Selektywna zbiórka odpadów

10

Rozdział 6

Maksymalny poziom odpadów komunalnych ulegających biodegradacji dopuszczonych do składowania na składowiskach odpadów

11

Rozdział 7

Inne wymagania i postanowienia wynikające z gminnego planu gospodarki odpadami

11

Rozdział 8

Obowiązki właścicieli zwierząt domowych mające na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do użytku publicznego

12

Rozdział 9

Zasady utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej

13

Rozdział 10

Wyznaczenie obszarów obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania

14

Rozdział 11

Przepisy końcowe

14

 


 

Rozdział 1

 

Postanowienia ogólne

 

§ 1

 

Regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Opatówek dotyczące:

1.       wymagań w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenach nieruchomości obejmujących:

a)       prowadzenie we wskazanym przez Gminę Opatówek zakresie selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych, w tym powstających w gospodarstwach domowych, odpadów niebezpiecznych, odpadów wielkogabarytowych i odpadów z remontów,

b)       uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego,

c)      mycie i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi;

2.       rodzaju i minimalnej pojemności urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenach nieruchomości oraz na terenach przeznaczonych do użytku publicznego, warunków rozmieszczenia tych urządzeń i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, przy uwzględnieniu:

a)       średniej ilości odpadów komunalnych wytwarzanych w gospodarstwach domowych, bądź w innych źródłach,

b)       liczby osób korzystających z tych urządzeń;

3.       częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego;

4.       maksymalnego poziomu odpadów komunalnych ulegających biodegradacji dopuszczonych do składowania na składowiskach odpadów;

5.       innych wymagań wynikających z gminnego planu gospodarki odpadami dla Gminy Opatówek;

6.       obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczaniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku;

7.       wymagań utrzymania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach;

8.       wyznaczenia obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania.

 

§ 2

 

Użyte w Regulaminie określenia oznaczają:

1.       właściciele nieruchomości - także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu oraz inne podmioty władające nieruchomością;

2.       odpady komunalne - odpady powstające w gospodarstwach domowych, a także odpady nie zawierające odpadów niebezpiecznych, pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych;

3.       frakcja sucha odpadów komunalnych - odpady komunalne, które mogą być poddane recyklingowi, w szczególności takie jak: papier i tektura nieopakowaniowe, opakowania z papieru i tektury, opakowania wielomateriałowe, tworzywa sztuczne nieopakowaniowe, opakowania z tworzyw sztucznych, tekstylia, szkło nieopakowaniowe, opakowania ze szkła, metale, opakowania z blachy stalowej, opakowania z aluminium;

4.       frakcja mokra odpadów komunalnych - odpady kuchenne (resztki spożywcze, obierki) oraz odpady zielone (roślinne);

5.       odpady zielone (roślinne) - odpady powstające na prywatnych lub publicznych terenach zieleni wskutek ich pielęgnacji i uprawiania oraz odpady pochodzenia roślinnego, w szczególności z targowisk, giełd rolnych i cmentarzy;

6.       odpady ulegające biodegradacji - odpady, które ulegają rozkładowi tlenowemu lub beztlenowemu przy udziale mikroorganizmów, tj. odpady kuchenne, odpady zielone, papier i makulatura nieopakowaniowe, opakowania z papieru i tektury oraz część odpadów wielkogabarytowych i budowlanych;

7.       odpady komunalne wielkogabarytowe - odpady komunalne, które nie mogą być umieszczone ze względu na swoje rozmiary i masę w typowych pojemnikach na odpady np. stare meble, wózki dziecięce, sprzęt gospodarstwa domowego, deski, materace itp. lub jeden ze strumieni odpadów komunalnych wymienionych w KPGO, charakteryzujący się tym, że jego składniki, ze względu na swoje rozmiary i masę, nie mogą być umieszczone w urządzeniach przeznaczonych do bieżącego zbierania odpadów komunalnych;

8.       odpady niebezpieczne w odpadach komunalnych - odpady powstające w gospodarstwach domowych np. lampy fluorescencyjne, przeterminowane leki, baterie i akumulatory, zużyte urządzenia elektryczne zawierające niebezpieczne elementy, przeterminowane środki ochrony roślin, opakowania po farbach, lakierach, rozpuszczalnikach, zużyte opatrunki lub odpady niebezpieczne w rozumieniu ustawy o odpadach; zgodnie z zapisami KPGO jednostkami wdrażającymi system gospodarki przeterminowanymi środkami farmaceutycznymi, powstałymi w gospodarstwach domowych, są gminy;

9.       odpady opakowaniowe - odpady powstałe w gospodarstwach domowych z opakowań z tworzyw sztucznych, opakowań z aluminium, opakowań ze stali, w tym z blachy stalowej, opakowań z papieru i tektury, opakowań ze szkła gospodarczego poza ampułkami, opakowań z materiałów naturalnych (drewna i tekstyliów);

10.   odpady z budowy i remontów - gruz betonowy, gruz ceglany, materiały i elementy ceramiczne, usunięte tynki, tapety, okleiny, itp;

11.   pozostałe odpady - odpady wytworzone w gospodarstwach domowych, niekwalifikujące się do grupy odpadów wymienionych w pkt 3-10, np. żużle i popioły paleniskowe, pieluchomajtki, podpaski, środki higieny osobistej, itp;

12.   selektywna zbiórka odpadów u źródła - zbieranie odpadów w miejscu ich powstania z podziałem na frakcję mokrą ulegającą biodegradacji oraz frakcję suchą z dalszym wydzieleniem surowców wtórnych, takich jak: szkło białe i kolorowe, plastik, papier, metal (segregacja) i umieszczanie wysegregowanych odpadów w urządzeniach do zbierania tych odpadów oraz na zbieraniu w wydzielonych miejscach innych odpadów komunalnych (m.in. wielkogabarytów, odpadów z remontu); frakcja mokra i sucha bez dalszej segregacji stanowią niesegregowane odpady;

13.   nieczystości ciekłe - ścieki gromadzone przejściowo w zbiornikach bezodpływowych;

14.   zbiorniki bezodpływowe - instalacje i urządzenia przeznaczone do gromadzenia nieczystości ciekłych w miejscu ich powstania;

15.   urządzenia do zbierania odpadów komunalnych - pojemniki i kontenery zamykane, kosze uliczne, a także worki z tworzyw sztucznych lub materiałów biodegradowalnych, wyłącznie do tego celu przeznaczonych;

16.   zakład odzysku lub unieszkodliwiania odpadów komunalnych - obiekt posiadający zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie odzysku lub unieszkodliwiania odpadów komunalnych;

17.   firma wywozowa - gminna jednostka organizacyjna lub przedsiębiorca posiadający zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości lub w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych;

18.   stacje zlewne - instalacje i urządzenia zlokalizowane przy kolektorach sieci kanalizacyjnej lub przy oczyszczalniach ścieków, służące do przyjmowania nieczystości ciekłych dowożonych pojazdami asenizacyjnymi z miejsc ich gromadzenia;

19.   KPGO - Krajowy Program Gospodarki Odpadami;

20.   właściciele zwierząt domowych - także ich posiadacze;

21.   zwierzęta gospodarskie:

a)       koniowate - zwierzęta gatunków: koń lub osioł,

b)       bydło - zwierzęta gatunków: bydło domowe lub bawoły,

c)       jeleniowate - zwierzęta gatunków: jeleń lub daniel utrzymywane w warunkach fermowych, w celu pozyskania mięsa i skór,

d)       drób,

e)       świnie,

f)         owce,

g)       kozy,

h)       pszczoły,

i)         zwierzęta futerkowe;

22.   chów zwierząt - utrzymywanie zwierząt w celu uzyskania od nich określonych produktów lub innych korzyści;

23.   hodowla zwierząt - zespół zabiegów zmierzających do poprawienia założeń dziedzicznych (genotypu) zwierząt, w których zakres wchodzi ocena wartości użytkowej i hodowlanej zwierząt, selekcja i dobór osobników do kojarzenia prowadzony w warunkach prawidłowego chowu;

24.   zwierzęta domowe - zwierzęta tradycyjnie przebywające wraz z człowiekiem w jego domu lub innym odpowiednim pomieszczeniu, utrzymywane przez człowieka w charakterze jego towarzysza a w szczególności psy, koty, ptaki ozdobne i gołębie;

25.   zabudowa zwarta - tereny istniejących lub planowanych budynków i budowli o różnych rodzajach użytkowania /zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna, wielorodzinna i mieszana, przemysłowa, magazynowo - składowa i letniskowa/ na działkach tworzących zgrupowania nieruchomości;

26.   zabudowa rozproszona - tereny pozostałe, w tym rolne z istniejącą i planowaną zabudową zagrodową;

27.   zabudowa jednorodzinna - budynek mieszkalny jednorodzinny lub zespół takich budynków w układzie: wolno stojącym, bliźniaczym, szeregowym, atrialnym, a także budynek mieszkalny zawierający nie więcej niż 4 lokale mieszkalne lub zespół takich budynków;

28.   zabudowa wielorodzinna (wielolokalowa) - budynek mieszkalny zawierający więcej niż 4 lokale mieszkalne lub zespół takich budynków, wraz z urządzeniami związanymi z ich obsługą oraz zielenią i rekreacją przydomową.

 

Rozdział 2

 

Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku

na terenach nieruchomości i na terenach służących do użytku publicznego

 

§ 3

 

1.       Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku przez:

1)       wyposażenie nieruchomości w dostateczną ilość urządzeń służących do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymanie tych urządzeń i terenu wokół nich w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym;

2)       wyznaczenie lokalizacji urządzeń, o których mowa w pkt. 1, na terenie nieruchomości;

3)       przyłączenie nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej lub w przypadku, gdy budowa sieci kanalizacyjnej jest technicznie lub ekonomicznie nieuzasadniona, wyposażenie nieruchomości w zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub w przydomową oczyszczalnię ścieków bytowych, spełniające wymagania określone w przepisach odrębnych; przyłączenie nieruchomości do sieci kanalizacyjnej nie jest obowiązkowe, jeżeli nieruchomość jest wyposażona w przydomową oczyszczalnię ścieków spełniającą wymagania określone w przepisach odrębnych;

4)       zbieranie powstałych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych zgodnie z wymaganiami określonymi w regulaminie:

a)       gromadzenie nieczystości ciekłych w zbiornikach bezodpływowych,

b)       pozbywanie się zebranych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych oraz nieczystości ciekłych w sposób zgodny z regulaminem i przepisami odrębnymi;

5)       uprzątania błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości, przy czym za taki chodnik uznaje się wydzieloną część drogi publicznej służącą dla ruchu pieszego położoną bezpośrednio przy granicy nieruchomości; właściciel nieruchomości nie jest obowiązany do uprzątnięcia chodnika, na którym dopuszczony jest płatny postój lub parkowanie pojazdów samochodowych;

2.       Wykonywanie obowiązków, o których mowa w ust. 1, na terenie budowy należy do wykonawcy robót budowlanych.

3.       Uprzątnięcie i pozbycie się błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z przystanków komunikacyjnych należy do obowiązków przedsiębiorców użytkujących tereny służące komunikacji publicznej; błoto, śnieg, lód i inne zanieczyszczenia uprzątnięte z przystanków komunikacyjnych oraz z dróg publicznych, należy gromadzić poza terenem przystanku komunikacyjnego w sposób nie utrudniający zatrzymywania się pojazdów oraz wysiadania i wsiadania pasażerów.

4.       Obowiązki utrzymania czystości i porządku na drogach publicznych należą do zarządu drogi. Do zarządu drogi należy także:

1)       zbieranie i pozbywanie się odpadów zgromadzonych w urządzeniach do tego przeznaczonych i utrzymanie tych urządzeń w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym;

2)       pozbycie się błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń uprzątniętych z chodników przez właścicieli nieruchomości przyległych do drogi publicznej;

3)       uprzątnięcie i pozbycie się błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników, jeżeli zarząd drogi pobiera opłaty z tytułu postoju lub parkowania pojazdów samochodowych na takim chodniku.

5.       Właściciele nieruchomości zobowiązani są do uprzątnięcia błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości udostępnionej do użytku publicznego.

6.       Usunięcie błota, śniegu i lodu powinno odbywać się niezwłocznie po ich wystąpieniu, natomiast innych zanieczyszczeń systematycznie w miarę istniejących potrzeb.

7.       Błoto, śnieg i lód uprzątnięte z chodników wzdłuż nieruchomości należy pryzmować na chodniku przy krawędzi jezdni, z zachowaniem możliwości odpływu wody do kanalizacji w sposób nie zagrażający istniejącej zieleni, i nie utrudniający ruchu pieszych i pojazdów. Inne zanieczyszczenia należy umieszczać w stosownych urządzeniach służących do gromadzenia odpadów. Zmiotki z chodnika należy wrzucać do własnego pojemnika.

 

§ 4

 

Właściciel nieruchomości zobowiązany jest ponadto do:

1.       usuwania niezwłocznie z dachów i gzymsów śniegu, sopli i nawisów śniegu stwarzających zagrożenie dla przechodniów;

2.       likwidowania śliskości na chodnikach położonych wzdłuż nieruchomości w okresie mrozów i opadów śnieżnych. Piasek z solą użyte do tego celu należy usunąć z chodnika niezwłocznie po ustaniu przyczyn ich zastosowania;

3.       usuwania chwastów z terenu nieruchomości powodujących jej zanieczyszczanie;

4.       utrzymania czystości i porządku na terenach niezabudowanych działek;

5.       usuwania z terenu nieruchomości zużytych lub nienadających się do użytkowania pojazdów stanowiących odpad w rozumieniu przepisów o odpadach;

6.       usuwania niezwłocznie z terenu nieruchomości odpadów betonu lub gruzu betonowego z rozbiórek i remontów, których nie wykorzystuje na potrzeby własne;

7.       usuwania ze ścian budynków, ogrodzeń i innych obiektów ogłoszeń, plakatów, napisów i rysunków itp. umieszczonych tam bez zachowania trybu przewidzianego odrębnymi przepisami prawa;

8.       utrzymanie w należytym stanie techniczno-porządkowym placów zabaw przeznaczonych do wspólnego użytku;

9.       dokonywania co najmniej raz w roku wymiany piasku w piaskownicach ogólnodostępnych dla dzieci , z tym że pierwsza wymiana dokonywana jest do końca kwietnia;

10.   utrzymywania ogrodzeń w należytym stanie technicznym i estetycznym.

 

§ 5

 

Zabrania się w szczególności:

1.       umieszczania na drzewach plakatów, ogłoszeń, reklam i innych przedmiotów;

2.       niszczenia elewacji budynków, ogrodzeń i innych obiektów;

3.       zgarniania błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń na jezdnię lub urządzone zieleńce.

4.       niszczenia zieleńcy.

 

§ 6

 

Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami może odbywać się w miejscu wyznaczonym na terenie nieruchomości przez jej właściciela na utwardzonej powierzchni pod warunkiem, że nie spowoduje to przedostania się do gruntu i wód powstających ścieków oraz uciążliwości dla sąsiadów.

 

§ 7

 

Naprawy pojazdów samochodowych poza warsztatami mogą odbywać się w miejscu wyznaczonym na terenie nieruchomości przez jej właściciela na utwardzonej powierzchni pod warunkiem, że nie spowoduje to przedostania się do gruntu i wód powstających ścieków oraz uciążliwości dla sąsiadów, a powstające odpady będą gromadzone w sposób umożliwiający ich usunięcie zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.

 


Rozdział 3

 

Rodzaje i minimalne pojemności urządzeń przeznaczonych

do zbierania odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych

 

§ 8

 

1.       Odpady komunalne stałe powinny być zbierane w zamkniętych i szczelnych:

1)       pojemnikach lub kontenerach, lub

2)       workach z tworzyw sztucznych lub materiałów biodegradowalnych, wyłącznie do tego celu przeznaczonych, lub

3)       koszach ulicznych.

2.       Urządzenia, o których mowa w ust. 1, powinny:

1)       zapewniać gwarancję bezpieczeństwa dla obsługi podczas ich opróżniania oraz dla osób zbierających odpady;

2)       zapewnić gwarancję długotrwałego użytkowania oraz dopasowania do urządzeń załadowczych pojazdów;

3)       spełniać wymagania Polskich Norm lub posiadać deklarację zgodności wystawioną przez producenta, zgodnie z odrębnymi przepisami.

3.       Zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub przydomowa oczyszczalnia ścieków bytowych muszą spełniać wymagania określone w odrębnych przepisach.

4.       Właściciele nieruchomości zobowiązani są dostosować pojemność urządzeń do zbierania odpadów do liczby mieszkańców i cyklu wywozu.

5.       Przyjmuje się średnią masę odpadów komunalnych wytworzonych przez jednego statystycznego mieszkańca gminy w ciągu tygodnia w wysokości:

1)       20 litrów - jako ilość podstawową;

2)       4 litrów - na każdą z osób w związku z nauką na terenie szkoły każdego typu lub korzystaniem z przedszkoli lub żłobków;

3)       5 litrów -na każdą z osób zatrudnionych poza handlem i usługami;

4)       10 litrów- na każdą z osób zatrudnionych w handlu i usługach;

5)       20 litrów - na łóżko (lub miejsce) w innych obiektach użyteczności publicznej.

6)       20 litrów - na każdą działkę dla ogródków działkowych w okresie od 1 marca do 31 października każdego roku.

6.       Ilość nieczystości ciekłych odprowadzanych do zbiorników bezodpływowych ustala się na podstawie zużycia wody, określonego na podstawie wskazań wodomierza głównego, a w przypadku jego braku w oparciu o przeciętne normy zużycia wody, wynikające z odrębnych przepisów.

7.       Najmniejsza objętość urządzeń do zbierania odpadów komunalnych powinna odpowiadać iloczynowi liczby mieszkańców przez średnią ilość odpadów określoną w ust. 5 Regulaminu.

8.       W zabudowie wielorodzinnej należy ustawić pojemniki o łącznej objętości, co najmniej 1100 litrów na każde 55 mieszkańców, odpowiadającej ilości, wyliczonej na podstawie ust 5, przy uwzględnieniu częstotliwości wywozu.

9.       Dozwolone jest wspólne korzystanie przez kilku właścicieli nieruchomości (sąsiadów) z jednego lub kilku pojemników ustawionych razem. Najmniejsza objętość pojemników w tym przypadku powinna odpowiadać iloczynowi liczby mieszkańców przez średnią ilość wytworzonych odpadów, określonych w ust. 5.

10.   Obowiązki i odpowiedzialność za wspólne korzystanie z pojemników ponoszone są przez właścicieli nieruchomości solidarnie.

11.   Urządzenia do zbierania odpadów komunalnych należy ustawiać w granicach nieruchomości, w miejscach łatwo dostępnych zarówno dla użytkowników, jak i pracowników firmy wywozowej, na utwardzonej nawierzchni, zabezpieczonej przed zbieraniem się wody i błota, zgodnie z wymaganiami wynikającymi z przepisów odrębnych.

12.   Ustawienie pojemników lub kontenerów na stałe w pasie drogowym wymaga uzyskania przez właściciela nieruchomości zgody zarządcy drogi.

13.   Właściciele nieruchomości są zobowiązani utrzymywać w czystości miejsca, w których ustawione są urządzenia do zbierania odpadów komunalnych.

14.   Właściciele nieruchomości są zobowiązani do natychmiastowego usunięcia zanieczyszczeń powstałych wokół urządzeń do zbierania odpadów komunalnych.

15.   Obowiązki określone w ust. 13 i 14 stosuje się odpowiednio do urządzeń przeznaczonych do selektywnej zbiórki odpadów komunalnych.

16.   Właściciele nieruchomości ponoszą koszty przygotowania i utrzymania miejsc ustawienia urządzeń do zbierania odpadów.

17.   Miejsca zbierania odpadów komunalnych powinny być przygotowane zgodnie z odrębnymi przepisami.

18.   Właściciele nieruchomości są zobowiązani zapewnić pracownikom firmy wywozowej dostęp do urządzeń do zbierania odpadów komunalnych w czasie ustalonym w umowie o odbiór odpadów, w sposób umożliwiający ich opróżnienie bez narażania na szkodę ludzi, budynków bądź pojazdów.

19.   Właściciele nieruchomości mają obowiązek zapewnienia dezynfekowania pojemników i kontenerów przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych co najmniej raz na kwartał w okresie jesienno-zimowym oraz raz na miesiąc w okresie wiosenno-letnim.

20.   Do dezynfekcji urządzeń przeznaczonych do gromadzenia odpadów komunalnych należy używać środków dezynfekcyjnych dopuszczonych do obrotu na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.

21.   Obowiązki określone w ust. 18 dotyczą także dostępu do zbiorników bezodpływowych.

 

§ 9

 

1.       Zabrania się w szczególności:

1)       umieszczania śniegu, lodu, gorącego popiołu i żużla, gruzu budowlanego, szlamów, substancji toksycznych, żrących i wybuchowych, a także odpadów z działalności gospodarczej, odpadów medycznych oraz weterynaryjnych w urządzeniach do zbierania odpadów komunalnych.

2)       spalania jakichkolwiek odpadów zarówno w urządzeniach przeznaczonych do ich gromadzenia, jak i na terenie otwartym.

3)       wybierania odpadów z urządzeń do zbierania odpadów.

2.       Zakaz spalania odpadów na terenie otwartym nie dotyczy takich odpadów jak drewno, papier, tektura, pozostałości roślinne o ile działania te nie powodują zakłóceń w korzystaniu z nieruchomości sąsiednich i są zgodne z powszechnie obowiązującymi przepisami.

 

Rozdział 4

 

Zasady zbierania i pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych

 

§ 10

 

Jeżeli na terenie nieruchomości powstają także odpady inne niż komunalne, to muszą być one zbierane oddzielnie, zgodnie z zasadami gospodarowania odpadami określonymi w odrębnych przepisach.

 

§ 11

 

Odpady medyczne lub weterynaryjne, powstające w związku z prowadzoną na terenie danej nieruchomości działalnością w zakresie usług medycznych lub weterynaryjnych muszą być umieszczone w oddzielnych pojemnikach hermetycznie zamkniętych oraz oznakowanych w sposób jednoznacznie określający ich zawartość, umieszczonych w miejscach niedostępnych dla osób nieupoważnionych. Szczegółowe zasady gospodarowania tymi odpadami określają odrębne przepisy.

 

§ 12

 

1.       Odpady komunalne wielkogabarytowe powinny być zbierane w wydzielonym miejscu na terenie nieruchomości, w sposób nie utrudniający korzystania z nieruchomości przez osoby trzecie i umożliwiający łatwy dostęp firmie wywozowej.

2.       Odpady te powinny być usunięte w terminie uzgodnionym z firmą wywozową lub innym przedsiębiorcą prowadzącym instalację ich przerobu.

 

§ 13

 

Odpady z remontów, prowadzonych we własnym zakresie, zbiera się w oddzielnych urządzeniach do zbierania odpadów w wyznaczonym miejscu na terenie nieruchomości, służącym do zbierania odpadów komunalnych.

 


§ 14

 

Odpady pozostałe należy gromadzić w urządzeniach do zbierania frakcji mokrej odpadów komunalnych.

 

§ 15

 

1.       Właściciele nieruchomości przy wykonywaniu obowiązku zbierania i pozbywania się odpadów komunalnych powstających na terenach nieruchomości oraz opróżniania zbiorników bezodpływowych są zobowiązani do zawierania umów z firmami wywozowymi na odbiór odpadów i nieczystości ciekłych, z uwzględnieniem średnich ilości stałych odpadów komunalnych oraz nieczystości ciekłych określonych odpowiednio w rozdziale 3 § 8 ust 5 i 6 regulaminu.

2.       Właściciele nieruchomości są zobowiązani do udzielania firmom wywozowym informacji niezbędnych dla ustalenia treści umowy o odbiór odpadów komunalnych oraz opróżnianie zbiorników bezodpływowych, w sposób zgodny z wymaganiami określonymi w niniejszym Regulaminie.

3.       Właściciele nieruchomości są zobowiązani do przechowywania i okazywania osobom upoważnionym do kontroli aktualnej umowy zawartej z firmą wywozową oraz dowodów wpłaty za odbieranie odpadów komunalnych i wywóz nieczystości ciekłych.

 

§ 16

 

Właściciele nieruchomości na terenach własnego gospodarstwa rolnego, na terenie własnego ogródka przydomowego mogą dokonywać kompostowania odpadów roślinnych we własnym zakresie w sposób nie powodujący uciążliwości dla otoczenia.

 

§ 17

 

1.       Stałe odpady komunalne muszą być odbierane z terenu nieruchomości w terminach uzgodnionych z firmą wywozową z częstotliwością dostosowaną do ilości wytwarzanych odpadów oraz zapewniającą utrzymanie właściwego stanu sanitarno-higienicznego i estetycznego nieruchomości, nie rzadziej jednak niż:

1)       zabudowa jednorodzinna:

a)       frakcja mokra i zmieszana - raz na dwa tygodnie

b)       frakcja sucha - raz w miesiącu;

2)       zabudowa wielorodzinna (wielolokalowa) i placówki handlowo-usługowe:

a)       frakcja mokra i zmieszana:

-          minimum raz w tygodniu w okresie od września do maja

-          co najmniej 2 razy w tygodniu w okresie od czerwca do sierpnia,

b)       frakcja sucha - co najmniej raz na dwa tygodnie.

2.       Nieczystości ciekłe muszą być usuwane z nieruchomości w terminach ustalonych z firmą wywozową, z częstotliwością dostosowaną do ilości odprowadzanych nieczystości ciekłych ustalonej zgodnie z zapisem § 8 ust.6 i pojemności zbiornika bezodpływowego, w sposób gwarantujący, że nie nastąpi wypływ z tego zbiornika, wynikający z jego przepełnienia, mogący powodować zanieczyszczenie powierzchni ziemi i wód powierzchniowych.

 

§ 18

 

Na terenach przeznaczonych do użytku publicznego, a w szczególności: chodnikach, parkach, placach, przystankach, odpady komunalne powinny być zbierane w koszach przeznaczonych do tego celu.

 

§ 19

 

Organizator imprezy o charakterze publicznym zobowiązany jest do:

1.       wyposażenia miejsca, w którym się ona odbywa, w odpowiednią ilość pojemników na odpady;

2.       zapewnienia odpowiedniej liczby toalet, przyjmując przelicznik: 1 toaleta na 150 osób;

3.       uporządkowania terenu bezpośrednio po zakończeniu imprezy.

 


Rozdział 5

 

Selektywna zbiórka odpadów

 

§ 20

 

1.       W Gminie Opatówek selektywna zbiórka odpadów komunalnych polega na zbieraniu przez mieszkańców gminy odpadów komunalnych z podziałem na frakcję mokrą i suchą z dalszym wydzieleniem surowców wtórnych oraz na zbieraniu w wydzielonych miejscach innych odpadów komunalnych (m. in. wielkogabarytów, odpadów z remontu), zgodnie z wymaganiami określonymi w niniejszym regulaminie.

2.       Selektywna zbiórka odpadów komunalnych powinna być prowadzona z zachowaniem ogólnych zasad pozbywania się odpadów komunalnych określonych w regulaminie i przepisach odrębnych.

3.       Szczegółowe warunki odbierania odpadów komunalnych z selektywnej zbiórki ustalone zostaną w umowie z firmą wywozową, która jest obowiązana do:

1)       odbierania wszystkich selektywnie zbieranych rodzajów odpadów komunalnych, w tym również powstających w gospodarstwach domowych odpadów wielkogabarytowych, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, odpadów z remontu, odpadów niebezpiecznych oraz odpadów ulegających biodegradacji,

2)       ograniczania ilości odpadów ulegających biodegradacji kierowanych do składowania.

 

§ 21

 

1.       Dla potrzeb selektywnej zbiórki stosuje się urządzenia do zbierania odpadów komunalnych mogące stanowić m. in. własność:

1)       firm wywozowych;

2)       właścicieli nieruchomości.

2.       Dla potrzeb selektywnej zbiórki odpadów u źródła stosuje się urządzenia do zbierania odpadów komunalnych w zależności od zabudowy:

1)       zabudowa jednorodzinna:

a)       worek lub pojemnik - z przeznaczeniem na frakcję mokrą odpadów, oznaczone napisem "Mokre",

b)       worek lub pojemnik - z przeznaczeniem na frakcję suchą odpadów, oznaczone napisem "Suche", a w przypadku zastosowania dalszej segregacji w ramach tej frakcji - odpowiednio oznakowanych worków lub pojemników.

2)       zabudowa wielorodzinna:

a)       worek, pojemnik lub kontener - z przeznaczeniem na frakcję mokrą, oznaczone napisem "Mokre",

b)       worek, pojemnik lub kontener - z przeznaczeniem na frakcję suchą odpadów, oznaczone napisem "Suche", a w przypadku zastosowania dalszej segregacji w ramach tej frakcji - odpowiednio oznakowanych pojemników lub kontenerów.

3.       Napisy na urządzeniach do zbierania odpadów określające rodzaj odpadów zbieranych selektywnie powinny być czytelne.

4.       Poza napisami określającymi rodzaj odpadów urządzenia powinny być również oznaczone numerem telefonu kontaktowego do firmy wywozowej zajmującej się ich opróżnieniem.

 

§ 22

 

1.       Gmina Opatówek stwarza warunki selektywnego zbierania papieru i tektury, szkła, tworzyw sztucznych i metali w ogólno dostępnych pojemnikach o następującej kolorystyce:

1)       niebieski z przeznaczeniem na papier i tekturę,

2)       biały z przeznaczeniem na szkło bezbarwne,

3)       zielony z przeznaczeniem na szkło kolorowe,

4)       żółty z przeznaczeniem na metale i tworzywa sztuczne.

2.       Poza kolorystyką pojemniki powinny być również oznaczone napisami określającymi rodzaj odpadów, na jaki są przeznaczone, oraz numerem telefonu kontaktowego firmy wywozowej.

 


§ 23

 

Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny można przekazywać do punktów zbierania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, w tym punktów sprzedaży sprzętu, których adresy będą na bieżąco podawane do publicznej wiadomości mieszkańców.

 

§ 24

 

Przeterminowane leki należy przekazywać do przychodni i aptek, uczestniczących w ich zbiórce, których adresy będą na bieżąco podawane do publicznej wiadomości mieszkańcom.

 

Rozdział 6

 

Maksymalny poziom odpadów komunalnych ulegających biodegradacji

dopuszczonych do składowania na składowiskach odpadów

 

§ 25

 

1.       Określony w niniejszym Regulaminie system gospodarowania odpadami komunalnymi z wydzieleniem frakcji mokrej z masy odpadów komunalnych stwarza warunki ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych do składowania:

-          do 31 grudnia 2010 roku - do nie więcej niż 75 % wagowo całkowitej masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji;

-          do 31 grudnia 2013 r. - do nie więcej niż 50 % wagowo całkowitej masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji;

-          do 31 grudnia 2020 r. - do nie więcej niż 35 % wagowo całkowitej masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w 1995 roku.

2.       Obowiązek ograniczenia masy odpadów ulegających biodegradacji kierowanych do składowania, Gmina Opatówek realizuje także określając wymagania dla przedsiębiorców ubiegających się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz określając sposób realizacji obowiązku ograniczenia masy odpadów ulegających biodegradacji w zezwoleniu na odbiór odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości.

 

Rozdział 7

 

Inne wymagania i postanowienia wynikające z gminnego planu gospodarki odpadami

 

§ 26

 

1.       Niesegregowane odpady komunalne, pozostałości z sortowania odpadów komunalnych należy kierować do Zakładu Utylizacji i Unieszkodliwiania Odpadów Komunalnych w Prażuchach Nowych, gm. Ceków Kolonia lub do innych instalacji spełniających wymagania określone odrębnymi przepisami.

2.       Odpady roślinne należy przekazywać do Zakładu Utylizacji i Unieszkodliwiania Odpadów Komunalnych w Prażuchach Nowych, gm. Ceków Kolonia lub do innych instalacji spełniających wymagania określone odrębnymi przepisami.

3.       Odpady z selektywnej zbiórki prowadzonej na terenie Gminy Opatówek należy przekazywać do Zakładu Utylizacji i Unieszkodliwiania Odpadów Komunalnych w Prażuchach Nowych, gm. Ceków Kolonia lub do innych instalacji spełniających wymagania określone odrębnymi przepisami.

4.       Odpady wielkogabarytowe należy przekazywać do Zakładu Utylizacji i Unieszkodliwiania Odpadów Komunalnych w Prażuchach Nowych, gm. Ceków Kolonia lub do innych instalacji spełniających wymagania określone odrębnymi przepisami.

5.       Odpady z remontów należy przekazywać do Zakładu Utylizacji i Unieszkodliwiania Odpadów Komunalnych w Prażuchach Nowych, gm. Ceków Kolonia lub do innych instalacji spełniających wymagania określone odrębnymi przepisami.

 


Rozdział 8

 

Obowiązki właścicieli zwierząt domowych mające na celu ochronę

przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi

oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do użytku publicznego

 

§ 27

 

1.       Osoby będące właścicielami lub opiekunami zwierząt domowych są zobowiązane do sprawowania właściwej opieki nad tymi zwierzętami.

2.       Jeżeli zwierzę nie jest należycie uwiązane lub nie znajduje się w pomieszczeniu zamkniętym bądź na terenie ogrodzonym powinno ono pozostawać pod stałym dozorem opiekuna.

 

§ 28

 

Zwierzęta domowe powinny być utrzymywane tak, aby:

1.       nie stwarzały i nie stanowiły zagrożenia dla zdrowia i życia ludzi oraz zwierząt;

2.       nie były uciążliwe dla innych osób;

3.       nie zanieczyszczały terenów przeznaczonych do użytku publicznego.

 

§ 29

 

1.       Do obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe należy:

1)       zgłoszenie w Urzędzie Gminy w Opatówku w Wydziale Finansowym obowiązku podatkowego, powstałego w wyniku posiadania psa, oraz wszelkich zmian związanych z obowiązkiem podatkowym, w terminie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach;

2)       wyposażenie psa w obrożę;

3)       posiadanie otrzymanego w Urzędzie Gminy w Opatówku przy zgłaszaniu obowiązku podatkowego numeru ewidencyjnego psa;

4)       prowadzenie w miejscach publicznych psa na smyczy, a psa rasy uznawanej za agresywną lub psa w typie tej rasy - na smyczy i w kagańcu;

5)       posiadanie świadectw szczepienia psa przeciwko wściekliźnie;

6)       zabezpieczenie nieruchomości w taki sposób, aby zapobiec możliwości wydostania się psa poza jej granice oraz umieszczenie w widocznym miejscu tabliczki ze stosownym ostrzeżeniem;

7)       usuwanie niezwłocznie odchodów i innych zanieczyszczeń pozostawionych przez psy i inne zwierzęta domowe w obiektach i na innych terenach przeznaczonych do użytku publicznego, a w szczególności na chodnikach, jezdniach, placach, parkingach, terenach zieleni; obowiązek ten nie dotyczy osób niewidomych korzystających z psów - przewodników; dopuszcza się umieszczanie psich odchodów w koszach ulicznych pod warunkiem, że odchody te są tak zabezpieczone, że nie spowodują zabrudzenia tych koszy, lub pozostawienie ich na terenach specjalnie wyznaczonych i oznakowanych.

2.       Zwolnienie psa ze smyczy bez kagańca jest dozwolone jedynie na terenie nieruchomości odpowiednio oznakowanej i ogrodzonej w sposób uniemożliwiający opuszczenie jej przez psa i zabezpieczonej przed dostępem osób trzecich.

3.       Utrzymywanie psa rasy uznawanej za agresywną wymaga zezwolenia Wójta Gminy Opatówek.

4.       Utrzymujący gady, ptaki i owady w lokalach mieszkalnych lub użytkowych zobowiązani są uniemożliwić wydostanie się ich z pomieszczenia.

5.       Zwierzęta egzotyczne, pozostawione bez opieki, będą oddawane do ogrodów zoologicznych.

6.       Zwierzęta, w tym również zwierzęta ranne, pozostawione bez dozoru w miejscach publicznych traktowane będą jako bezdomne, i będą wyłapywane oraz doprowadzane do Schroniska dla Bezdomnych Zwierząt.

7.       Dokarmianie ptaków i zwierząt może odbywać się w miejscach i w obiektach ku temu przeznaczonych i za zgodą zarządcy nieruchomości.

8.       Szczepienia ochronne zwierząt określają odrębne przepisy.

9.       Zasady przewożenia zwierząt środkami komunikacji zbiorowej określają odrębne przepisy.

10.   Padłe na terenie gminy psy i inne zwierzęta domowe powinny być zebrane przez specjalistyczne firmy i przekazane do punktów utylizacji padłych zwierząt.

 


§ 30

 

Zabrania się:

1.       wprowadzania psów i innych zwierząt domowych bez zgody właściciela do obiektów użyteczności publicznej, z wyłączeniem obiektów przeznaczonych dla zwierząt, jak schroniska, lecznice, wystawy itp.; nie dotyczy osób niewidomych, korzystających z pomocy psów przewodników;

2.       wprowadzanie psów i innych zwierząt domowych na teren placów gier i zabaw, piaskownic dla dzieci, plaż, kąpielisk, boisk szkolnych i ogródków przedszkolnych;

3.       utrzymywania zwierząt domowych w mieszkaniach budynków wielorodzinnych w ilościach stwarzających uciążliwość dla zamieszkujących w nich ludzi, w szczególności prowadzenia hodowli i chowu psów, kotów i ptaków.

 

Rozdział 9

Zasady utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej

 

§ 31

 

Zakazuje się chowu, hodowli i utrzymywania zwierząt gospodarskich na następujących terenach Gminy Opatówek:

1.       zwartej zabudowy;

2.       rozproszonej zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej;

3.       terenach zabudowy rozproszonej mieszkaniowej jednorodzinnej, chyba że zostały spełnione wymogi, o których mowa w § 33 pkt 1-4;

4.       terenach użyteczności publicznej;

5.       terenach rekreacyjnych.

 

§ 32

 

Dopuszcza się możliwość utrzymywania drobiu i królików do 10 sztuk na terenach zwartej zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej, pod warunkiem, że zostały spełnione wymogi, o których mowa w § 33 pkt 1-4.

 

§ 33

 

Na innych terenach niż te, o których mowa w § 31, dopuszcza się możliwość chowu i hodowli oraz utrzymywania zwierząt gospodarskich, pod warunkiem spełnienia wymogów sanitarno-weterynaryjnych, hodowlanych, budowlanych, ochrony środowiska i zwierząt, określonych w przepisach prawa, a w szczególności:

1.       zapewnienia odpowiednich pomieszczeń w budynkach oraz właściwych warunków bytowania zwierząt i opieki nad zwierzętami, zgodnych z normami dla danego gatunku, wieku i stanu fizjologicznego zwierzęcia;

2.       zapewnienia odpowiednich budowli i urządzeń do gromadzenia i usuwania nieczystości w takim stopniu, by nie powodowały zanieczyszczenia terenu, wód powierzchniowych, wód podziemnych oraz powietrza;

3.       utrzymania zwierząt w sposób nie powodujący uciążliwości dla otocznia (hałas i odory) oraz nie doprowadzający do powstania ognisk gryzoni, owadów;

4.       przestrzegania obowiązujących przepisów sanitarno- epidemiologicznych;

5.       ule z pszczołami powinny być ustawione co najmniej 10 m od uczęszczanej drogi publicznej oraz co najmniej 3 m od granic nieruchomości lub powinny być oddzielone stałą przeszkodą (parkan, mur, krzewy) o wysokości, co najmniej 3 m, która spowoduje wznoszenie się wylatujących i powracających do ula pszczół nad pobliskim terenem.

 

§ 34

 

Właściciele zwierząt gospodarskich mają obowiązek:

1.       usuwania spowodowanych przez nie zanieczyszczeń;

2.       przekazywania padłych na terenie gminy zwierząt za pośrednictwem specjalistycznej firmy do punktów zbioru i unieszkodliwiania zwłok zwierzęcych.

 


Rozdział 10

 

Wyznaczenie obszarów obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania

 

§ 35

 

1.       Obszarem obowiązkowej deratyzacji jest teren Gminy Opatówek.

2.       Na terenie, o którym mowa w ust. 1, zobowiązuje się właścicieli nieruchomości do przeprowadzania deratyzacji miejsc i pomieszczeń nieruchomości, w szczególności takich, jak: węzły ciepłownicze i przyłącza, korytarze, pomieszczenia piwniczne, zsypy i komory zsypowe, osłony śmietnikowe, pomieszczenia produkcyjne i magazyny, w uzasadnionych terminach w celu zapobiegania powstawaniu chorób zakaźnych przenoszonych na ludzi i zwierzęta przez gryzonie (szczury i myszy).

3.       Do zwalczania gryzoni należy używać preparatów (trutek) ogólnodostępnych, zatwierdzonych do stosowania na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, o wysokiej skuteczności i relatywnie małej toksyczności dla środowiska naturalnego. Trutkę należy wykładać (nie rzadziej niż raz w roku) , w ilości i według instrukcji stosowania danego preparatu.

4.       W przypadku wystąpienia gryzoni zobowiązuje się właścicieli nieruchomości do niezwłocznego przeprowadzenia deratyzacji. Właściciele nieruchomości umożliwiają przeprowadzenie kontroli w zakresie sposobu i skuteczności działań deratyzacyjnych.

 

Rozdział 11

 

Przepisy końcowe

 

§ 36

 

Niewykonanie obowiązków określonych w "Regulaminie" zagrożone jest sankcjami określonymi w obowiązujących przepisach prawa.

 

 

 

 


 

Uzasadnienie

do Uchwały Nr 35/07

Rady Gminy Opatówek

z dnia 2 marca 2007 roku

 

w sprawie uchwalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku

na terenie Gminy Opatówek

 

Zmiany wprowadzone ustawą z dnia 29 lipca 2005 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. nr 175, poz. 1458) zobligowały Gminę Opatówek do opracowania nowego regulaminu utrzymania czystości i porządku.

Zgodnie z art. 4 ust 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008 z późn. zm.) regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Opatówek, w tym wymagania dotyczące: uprzątania błota, śniegu, lodu z części nieruchomości służących do użytku publicznego, mycia i napraw pojazdów poza myjniami i warsztatami naprawczymi, obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe oraz utrzymania zwierząt gospodarskich. Wprowadza on również zmiany w systemie gospodarowania odpadami komunalnymi, w szczególności w zakresie selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych. Zakres zmian regulacji ustawowych dotyczących tych zagadnień jest szeroki i stwarza nowe możliwości dla działań Gminy Opatówek w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi. W regulaminie odniesiono się do 18 strumieni odpadów komunalnych, zgodnie z Krajowym Programem Gospodarki Odpadami. Uchwalając niniejszy Regulamin Gmina Opatówek tworzy ramy prawne dla systemu zbierania i odbierania wszystkich rodzajów odpadów komunalnych, w tym również powstających w gospodarstwach domowych odpadów wielkogabarytowych, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, odpadów z remontu, odpadów niebezpiecznych oraz odpadów ulegających biodegradacji. Po uchwaleniu niniejszego Regulaminu Wójt Gminy określi i poda do publicznej wiadomości m.in. wymagania, jakie powinni spełniać przedsiębiorcy ubiegający się o uzyskanie zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów i opróżniania zbiorników bezodpływowych od właścicieli nieruchomości.

W ten sposób Gmina Opatówek zapewnia objęcie wszystkich mieszkańców z terenu gminy zorganizowanym systemem odbierania wszystkich rodzajów odpadów komunalnych i realizuje swoje obowiązki ustawowe, w szczególności takie jak zapewnienie warunków funkcjonowania systemu selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych, aby było możliwe: ograniczenie składowania odpadów komunalnych ulegających biodegradacji, wydzielenie odpadów niebezpiecznych z odpadów komunalnych, osiągnięcie poziomów odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych.

Projekt Regulaminu został pozytywnie zaopiniowany przez państwowego powiatowego inspektora sanitarnego. Był on również konsultowany z mieszkańcami Gminy Opatówek.

 

 

                                                                                                           Wójt Gminy Opatówek

                                                                                                                          

                                                                                                          /-/ Sebastian Wardęcki