Uchwała Nr 35/07
Rady Gminy Opatówek
z dnia 2 marca 2007 roku
w sprawie uchwalenia regulaminu utrzymania
czystości i porządku
na terenie Gminy Opatówek
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15
oraz art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.
U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) w związku z art. 4 ust. 1 i 2
ustawy z dnia 13 września 1996 o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.
U. z 2005 r., nr 236 poz. 2008 z późn. zm.), po zasięgnięciu opinii
państwowego powiatowego inspektora sanitarnego, uchwala się, co następuje:
§ 1
Uchwala się Regulamin utrzymania
czystości i porządku na terenie Gminy Opatówek, stanowiący załącznik do
niniejszej uchwały.
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się
Wójtowi Gminy Opatówek.
§ 3
Traci moc uchwała Nr 250/98 Rady
Gminy Opatówek z dnia 16 czerwca 1998 roku w sprawie: ustalenia szczegółowych
zasad utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Opatówek.
§ 4
Uchwała wchodzi w życie po upływie
14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego.
Przewodniczący
Rady Gminy
/-/
Andrzej Michalski
Załącznik
do Uchwały Nr 35 /07
Rady Gminy Opatówek
z dnia 2 marca 2007 r.
REGULAMIN
UTRZYMANIA
CZYSTOŚCI I PORZĄDKU
NA TERENIE GMINY
OPATÓWEK
zwany dalej Regulaminem
SPIS TREŚCI
Rozdział
|
Tytuł
|
Strona
|
Rozdział
1
|
Postanowienia
ogólne
|
3
|
Rozdział
2
|
Wymagania
w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenach nieruchomości i na
terenach służących do użytku publicznego
|
5
|
Rozdział
3
|
Rodzaje
i minimalne pojemności urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów
komunalnych i nieczystości ciekłych
|
7
|
Rozdział
4
|
Zasady
zbierania i pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych
|
8
|
Rozdział
5
|
Selektywna
zbiórka odpadów
|
10
|
Rozdział
6
|
Maksymalny
poziom odpadów komunalnych ulegających biodegradacji dopuszczonych do
składowania na składowiskach odpadów
|
11
|
Rozdział
7
|
Inne
wymagania i postanowienia wynikające z gminnego planu gospodarki odpadami
|
11
|
Rozdział
8
|
Obowiązki
właścicieli zwierząt domowych mające na celu ochronę przed zagrożeniem lub
uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych
do użytku publicznego
|
12
|
Rozdział
9
|
Zasady
utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji
rolniczej
|
13
|
Rozdział
10
|
Wyznaczenie
obszarów obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania
|
14
|
Rozdział
11
|
Przepisy
końcowe
|
14
|
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1
Regulamin określa szczegółowe
zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Opatówek dotyczące:
1.
wymagań w
zakresie utrzymania czystości i porządku na terenach nieruchomości
obejmujących:
a) prowadzenie we wskazanym przez
Gminę Opatówek zakresie selektywnego zbierania i odbierania odpadów
komunalnych, w tym powstających w gospodarstwach domowych, odpadów niebezpiecznych,
odpadów wielkogabarytowych i odpadów z remontów,
b) uprzątanie błota, śniegu, lodu i
innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego,
c) mycie i naprawy pojazdów
samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi;
2.
rodzaju i
minimalnej pojemności urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych
na terenach nieruchomości oraz na terenach przeznaczonych do użytku
publicznego, warunków rozmieszczenia tych urządzeń i ich utrzymania w
odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, przy uwzględnieniu:
a) średniej ilości odpadów
komunalnych wytwarzanych w gospodarstwach domowych, bądź w innych źródłach,
b) liczby osób korzystających z tych
urządzeń;
3.
częstotliwości
i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu
nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego;
4.
maksymalnego
poziomu odpadów komunalnych ulegających biodegradacji dopuszczonych do
składowania na składowiskach odpadów;
5.
innych wymagań
wynikających z gminnego planu gospodarki odpadami dla Gminy Opatówek;
6.
obowiązków
osób utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu ochronę przed zagrożeniem
lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczaniem terenów
przeznaczonych do wspólnego użytku;
7.
wymagań
utrzymania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji
rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymania na określonych obszarach lub w
poszczególnych nieruchomościach;
8.
wyznaczenia
obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania.
§ 2
Użyte w Regulaminie określenia
oznaczają:
1.
właściciele
nieruchomości - także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz
jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub
użytkowaniu oraz inne podmioty władające nieruchomością;
2.
odpady
komunalne - odpady powstające w gospodarstwach domowych, a także odpady nie
zawierające odpadów niebezpiecznych, pochodzące od innych wytwórców odpadów,
które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów
powstających w gospodarstwach domowych;
3.
frakcja sucha
odpadów komunalnych - odpady komunalne, które mogą być poddane recyklingowi,
w szczególności takie jak: papier i tektura nieopakowaniowe, opakowania z
papieru i tektury, opakowania wielomateriałowe, tworzywa sztuczne nieopakowaniowe,
opakowania z tworzyw sztucznych, tekstylia, szkło nieopakowaniowe, opakowania
ze szkła, metale, opakowania z blachy stalowej, opakowania z aluminium;
4.
frakcja mokra
odpadów komunalnych - odpady kuchenne (resztki spożywcze, obierki) oraz odpady
zielone (roślinne);
5.
odpady zielone
(roślinne) - odpady powstające na prywatnych lub publicznych terenach zieleni
wskutek ich pielęgnacji i uprawiania oraz odpady pochodzenia roślinnego, w
szczególności z targowisk, giełd rolnych i cmentarzy;
6.
odpady ulegające
biodegradacji - odpady, które ulegają rozkładowi tlenowemu lub beztlenowemu
przy udziale mikroorganizmów, tj. odpady kuchenne, odpady zielone, papier i
makulatura nieopakowaniowe, opakowania z papieru i tektury oraz część odpadów
wielkogabarytowych i budowlanych;
7.
odpady
komunalne wielkogabarytowe - odpady komunalne, które nie mogą być umieszczone
ze względu na swoje rozmiary i masę w typowych pojemnikach na odpady np.
stare meble, wózki dziecięce, sprzęt gospodarstwa domowego, deski, materace
itp. lub jeden ze strumieni odpadów komunalnych wymienionych w KPGO,
charakteryzujący się tym, że jego składniki, ze względu na swoje rozmiary i
masę, nie mogą być umieszczone w urządzeniach przeznaczonych do bieżącego
zbierania odpadów komunalnych;
8.
odpady niebezpieczne
w odpadach komunalnych - odpady powstające w gospodarstwach domowych np.
lampy fluorescencyjne, przeterminowane leki, baterie i akumulatory, zużyte
urządzenia elektryczne zawierające niebezpieczne elementy, przeterminowane
środki ochrony roślin, opakowania po farbach, lakierach, rozpuszczalnikach,
zużyte opatrunki lub odpady niebezpieczne w rozumieniu ustawy o odpadach;
zgodnie z zapisami KPGO jednostkami wdrażającymi system gospodarki
przeterminowanymi środkami farmaceutycznymi, powstałymi w gospodarstwach
domowych, są gminy;
9.
odpady
opakowaniowe - odpady powstałe w gospodarstwach domowych z opakowań z tworzyw
sztucznych, opakowań z aluminium, opakowań ze stali, w tym z blachy stalowej,
opakowań z papieru i tektury, opakowań ze szkła gospodarczego poza ampułkami,
opakowań z materiałów naturalnych (drewna i tekstyliów);
10.
odpady z
budowy i remontów - gruz betonowy, gruz ceglany, materiały i elementy
ceramiczne, usunięte tynki, tapety, okleiny, itp;
11.
pozostałe
odpady - odpady wytworzone w gospodarstwach domowych, niekwalifikujące się do
grupy odpadów wymienionych w pkt 3-10, np. żużle i popioły paleniskowe,
pieluchomajtki, podpaski, środki higieny osobistej, itp;
12.
selektywna
zbiórka odpadów u źródła - zbieranie odpadów w miejscu ich powstania z
podziałem na frakcję mokrą ulegającą biodegradacji oraz frakcję suchą z
dalszym wydzieleniem surowców wtórnych, takich jak: szkło białe i kolorowe,
plastik, papier, metal (segregacja) i umieszczanie wysegregowanych odpadów w
urządzeniach do zbierania tych odpadów oraz na zbieraniu w wydzielonych
miejscach innych odpadów komunalnych (m.in. wielkogabarytów, odpadów z
remontu); frakcja mokra i sucha bez dalszej segregacji stanowią
niesegregowane odpady;
13.
nieczystości
ciekłe - ścieki gromadzone przejściowo w zbiornikach bezodpływowych;
14.
zbiorniki
bezodpływowe - instalacje i urządzenia przeznaczone do gromadzenia nieczystości
ciekłych w miejscu ich powstania;
15.
urządzenia do
zbierania odpadów komunalnych - pojemniki i kontenery zamykane, kosze
uliczne, a także worki z tworzyw sztucznych lub materiałów biodegradowalnych,
wyłącznie do tego celu przeznaczonych;
16.
zakład odzysku
lub unieszkodliwiania odpadów komunalnych - obiekt posiadający zezwolenie na
prowadzenie działalności w zakresie odzysku lub unieszkodliwiania odpadów
komunalnych;
17.
firma wywozowa
- gminna jednostka organizacyjna lub przedsiębiorca posiadający zezwolenie na
prowadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od
właścicieli nieruchomości lub w zakresie opróżniania zbiorników
bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych;
18.
stacje zlewne -
instalacje i urządzenia zlokalizowane przy kolektorach sieci kanalizacyjnej
lub przy oczyszczalniach ścieków, służące do przyjmowania nieczystości
ciekłych dowożonych pojazdami asenizacyjnymi z miejsc ich gromadzenia;
19.
KPGO - Krajowy
Program Gospodarki Odpadami;
20.
właściciele
zwierząt domowych - także ich posiadacze;
21.
zwierzęta
gospodarskie:
a) koniowate - zwierzęta gatunków:
koń lub osioł,
b) bydło - zwierzęta gatunków: bydło
domowe lub bawoły,
c) jeleniowate - zwierzęta gatunków:
jeleń lub daniel utrzymywane w warunkach fermowych, w celu pozyskania mięsa i
skór,
d) drób,
e) świnie,
f)
owce,
g) kozy,
h) pszczoły,
i)
zwierzęta
futerkowe;
22.
chów zwierząt -
utrzymywanie zwierząt w celu uzyskania od nich określonych produktów lub
innych korzyści;
23.
hodowla
zwierząt - zespół zabiegów zmierzających do poprawienia założeń dziedzicznych
(genotypu) zwierząt, w których zakres wchodzi ocena wartości użytkowej i
hodowlanej zwierząt, selekcja i dobór osobników do kojarzenia prowadzony w
warunkach prawidłowego chowu;
24.
zwierzęta
domowe - zwierzęta tradycyjnie przebywające wraz z człowiekiem w jego domu
lub innym odpowiednim pomieszczeniu, utrzymywane przez człowieka w
charakterze jego towarzysza a w szczególności psy, koty, ptaki ozdobne i
gołębie;
25.
zabudowa zwarta
- tereny istniejących lub planowanych budynków i budowli o różnych rodzajach
użytkowania /zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna, wielorodzinna i mieszana,
przemysłowa, magazynowo - składowa i letniskowa/ na działkach tworzących
zgrupowania nieruchomości;
26.
zabudowa
rozproszona - tereny pozostałe, w tym rolne z istniejącą i planowaną zabudową
zagrodową;
27.
zabudowa
jednorodzinna - budynek mieszkalny jednorodzinny lub zespół takich budynków w
układzie: wolno stojącym, bliźniaczym, szeregowym, atrialnym, a także budynek
mieszkalny zawierający nie więcej niż 4 lokale mieszkalne lub zespół takich
budynków;
28.
zabudowa
wielorodzinna (wielolokalowa) - budynek mieszkalny zawierający więcej niż 4
lokale mieszkalne lub zespół takich budynków, wraz z urządzeniami związanymi z
ich obsługą oraz zielenią i rekreacją przydomową.
Rozdział 2
Wymagania w zakresie utrzymania
czystości i porządku
na terenach nieruchomości i na
terenach służących do użytku publicznego
§ 3
1.
Właściciele
nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku przez:
1) wyposażenie nieruchomości w
dostateczną ilość urządzeń służących do zbierania odpadów komunalnych oraz
utrzymanie tych urządzeń i terenu wokół nich w odpowiednim stanie sanitarnym,
porządkowym i technicznym;
2) wyznaczenie lokalizacji urządzeń,
o których mowa w pkt. 1, na terenie nieruchomości;
3) przyłączenie nieruchomości do
istniejącej sieci kanalizacyjnej lub w przypadku, gdy budowa sieci
kanalizacyjnej jest technicznie lub ekonomicznie nieuzasadniona, wyposażenie
nieruchomości w zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub w przydomową
oczyszczalnię ścieków bytowych, spełniające wymagania określone w przepisach
odrębnych; przyłączenie nieruchomości do sieci kanalizacyjnej nie jest
obowiązkowe, jeżeli nieruchomość jest wyposażona w przydomową oczyszczalnię
ścieków spełniającą wymagania określone w przepisach odrębnych;
4) zbieranie powstałych na terenie
nieruchomości odpadów komunalnych zgodnie z wymaganiami określonymi w
regulaminie:
a)
gromadzenie
nieczystości ciekłych w zbiornikach bezodpływowych,
b)
pozbywanie się
zebranych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych oraz nieczystości
ciekłych w sposób zgodny z regulaminem i przepisami odrębnymi;
5) uprzątania błota, śniegu, lodu i
innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości, przy czym
za taki chodnik uznaje się wydzieloną część drogi publicznej służącą dla
ruchu pieszego położoną bezpośrednio przy granicy nieruchomości; właściciel
nieruchomości nie jest obowiązany do uprzątnięcia chodnika, na którym
dopuszczony jest płatny postój lub parkowanie pojazdów samochodowych;
2.
Wykonywanie
obowiązków, o których mowa w ust. 1, na terenie budowy należy do wykonawcy
robót budowlanych.
3.
Uprzątnięcie i
pozbycie się błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z przystanków
komunikacyjnych należy do obowiązków przedsiębiorców użytkujących tereny
służące komunikacji publicznej; błoto, śnieg, lód i inne zanieczyszczenia
uprzątnięte z przystanków komunikacyjnych oraz z dróg publicznych, należy
gromadzić poza terenem przystanku komunikacyjnego w sposób nie utrudniający
zatrzymywania się pojazdów oraz wysiadania i wsiadania pasażerów.
4.
Obowiązki
utrzymania czystości i porządku na drogach publicznych należą do zarządu
drogi. Do zarządu drogi należy także:
1) zbieranie i pozbywanie się odpadów
zgromadzonych w urządzeniach do tego przeznaczonych i utrzymanie tych
urządzeń w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym;
2) pozbycie się błota, śniegu, lodu i
innych zanieczyszczeń uprzątniętych z chodników przez właścicieli
nieruchomości przyległych do drogi publicznej;
3) uprzątnięcie i pozbycie się błota,
śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników, jeżeli zarząd drogi pobiera
opłaty z tytułu postoju lub parkowania pojazdów samochodowych na takim
chodniku.
5.
Właściciele
nieruchomości zobowiązani są do uprzątnięcia błota, śniegu, lodu i innych
zanieczyszczeń z części nieruchomości udostępnionej do użytku publicznego.
6.
Usunięcie
błota, śniegu i lodu powinno odbywać się niezwłocznie po ich wystąpieniu,
natomiast innych zanieczyszczeń systematycznie w miarę istniejących potrzeb.
7.
Błoto, śnieg i
lód uprzątnięte z chodników wzdłuż nieruchomości należy pryzmować na chodniku
przy krawędzi jezdni, z zachowaniem możliwości odpływu wody do kanalizacji w
sposób nie zagrażający istniejącej zieleni, i nie utrudniający ruchu pieszych
i pojazdów. Inne zanieczyszczenia należy umieszczać w stosownych urządzeniach
służących do gromadzenia odpadów. Zmiotki z chodnika należy wrzucać do
własnego pojemnika.
§ 4
Właściciel nieruchomości
zobowiązany jest ponadto do:
1.
usuwania niezwłocznie
z dachów i gzymsów śniegu, sopli i nawisów śniegu stwarzających zagrożenie
dla przechodniów;
2.
likwidowania
śliskości na chodnikach położonych wzdłuż nieruchomości w okresie mrozów i
opadów śnieżnych. Piasek z solą użyte do tego celu należy usunąć z chodnika
niezwłocznie po ustaniu przyczyn ich zastosowania;
3.
usuwania
chwastów z terenu nieruchomości powodujących jej zanieczyszczanie;
4.
utrzymania
czystości i porządku na terenach niezabudowanych działek;
5.
usuwania z
terenu nieruchomości zużytych lub nienadających się do użytkowania pojazdów
stanowiących odpad w rozumieniu przepisów o odpadach;
6.
usuwania
niezwłocznie z terenu nieruchomości odpadów betonu lub gruzu betonowego z
rozbiórek i remontów, których nie wykorzystuje na potrzeby własne;
7.
usuwania ze ścian
budynków, ogrodzeń i innych obiektów ogłoszeń, plakatów, napisów i rysunków
itp. umieszczonych tam bez zachowania trybu przewidzianego odrębnymi
przepisami prawa;
8.
utrzymanie w
należytym stanie techniczno-porządkowym placów zabaw przeznaczonych do wspólnego
użytku;
9.
dokonywania co
najmniej raz w roku wymiany piasku w piaskownicach ogólnodostępnych dla
dzieci , z tym że pierwsza wymiana dokonywana jest do końca kwietnia;
10.
utrzymywania
ogrodzeń w należytym stanie technicznym i estetycznym.
§ 5
Zabrania się w szczególności:
1.
umieszczania
na drzewach plakatów, ogłoszeń, reklam i innych przedmiotów;
2.
niszczenia
elewacji budynków, ogrodzeń i innych obiektów;
3.
zgarniania
błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń na jezdnię lub urządzone
zieleńce.
4.
niszczenia zieleńcy.
§ 6
Mycie pojazdów samochodowych poza
myjniami może odbywać się w miejscu wyznaczonym na terenie nieruchomości
przez jej właściciela na utwardzonej powierzchni pod warunkiem, że nie
spowoduje to przedostania się do gruntu i wód powstających ścieków oraz
uciążliwości dla sąsiadów.
§ 7
Naprawy pojazdów samochodowych
poza warsztatami mogą odbywać się w miejscu wyznaczonym na terenie
nieruchomości przez jej właściciela na utwardzonej powierzchni pod warunkiem,
że nie spowoduje to przedostania się do gruntu i wód powstających ścieków
oraz uciążliwości dla sąsiadów, a powstające odpady będą gromadzone w sposób
umożliwiający ich usunięcie zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
Rozdział 3
Rodzaje i minimalne pojemności
urządzeń przeznaczonych
do zbierania odpadów komunalnych i
nieczystości ciekłych
§ 8
1.
Odpady
komunalne stałe powinny być zbierane w zamkniętych i szczelnych:
1) pojemnikach lub kontenerach, lub
2) workach z tworzyw sztucznych lub
materiałów biodegradowalnych, wyłącznie do tego celu przeznaczonych, lub
3) koszach ulicznych.
2.
Urządzenia, o
których mowa w ust. 1, powinny:
1) zapewniać gwarancję bezpieczeństwa
dla obsługi podczas ich opróżniania oraz dla osób zbierających odpady;
2) zapewnić gwarancję długotrwałego
użytkowania oraz dopasowania do urządzeń załadowczych pojazdów;
3) spełniać wymagania Polskich Norm
lub posiadać deklarację zgodności wystawioną przez producenta, zgodnie z
odrębnymi przepisami.
3.
Zbiornik
bezodpływowy nieczystości ciekłych lub przydomowa oczyszczalnia ścieków
bytowych muszą spełniać wymagania określone w odrębnych przepisach.
4.
Właściciele
nieruchomości zobowiązani są dostosować pojemność urządzeń do zbierania
odpadów do liczby mieszkańców i cyklu wywozu.
5. Przyjmuje się średnią masę odpadów
komunalnych wytworzonych przez jednego
statystycznego mieszkańca gminy w ciągu tygodnia w wysokości:
1) 20 litrów - jako
ilość podstawową;
2) 4 litrów -
na każdą z osób w związku z nauką na terenie szkoły każdego typu lub
korzystaniem z przedszkoli lub żłobków;
3) 5 litrów -na każdą z
osób zatrudnionych poza handlem i usługami;
4) 10 litrów-
na każdą z osób zatrudnionych w handlu i usługach;
5) 20 litrów - na łóżko
(lub miejsce) w innych obiektach użyteczności publicznej.
6) 20 litrów - na każdą
działkę dla ogródków działkowych w okresie od 1 marca do 31 października
każdego roku.
6.
Ilość
nieczystości ciekłych odprowadzanych do zbiorników bezodpływowych ustala się
na podstawie zużycia wody, określonego na podstawie wskazań wodomierza
głównego, a w przypadku jego braku w oparciu o przeciętne normy zużycia wody,
wynikające z odrębnych przepisów.
7.
Najmniejsza
objętość urządzeń do zbierania odpadów komunalnych powinna odpowiadać
iloczynowi liczby mieszkańców przez średnią ilość odpadów określoną w ust. 5
Regulaminu.
8.
W zabudowie
wielorodzinnej należy ustawić pojemniki o łącznej objętości, co najmniej 1100 litrów na każde 55 mieszkańców, odpowiadającej ilości, wyliczonej na podstawie ust 5, przy
uwzględnieniu częstotliwości wywozu.
9.
Dozwolone jest
wspólne korzystanie przez kilku właścicieli nieruchomości (sąsiadów) z jednego
lub kilku pojemników ustawionych razem. Najmniejsza objętość pojemników w tym
przypadku powinna odpowiadać iloczynowi liczby mieszkańców przez średnią
ilość wytworzonych odpadów, określonych w ust. 5.
10.
Obowiązki i
odpowiedzialność za wspólne korzystanie z pojemników ponoszone są przez
właścicieli nieruchomości solidarnie.
11.
Urządzenia do
zbierania odpadów komunalnych należy ustawiać w granicach nieruchomości, w
miejscach łatwo dostępnych zarówno dla użytkowników, jak i pracowników firmy
wywozowej, na utwardzonej nawierzchni, zabezpieczonej przed zbieraniem się
wody i błota, zgodnie z wymaganiami wynikającymi z przepisów odrębnych.
12.
Ustawienie
pojemników lub kontenerów na stałe w pasie drogowym wymaga uzyskania przez
właściciela nieruchomości zgody zarządcy drogi.
13.
Właściciele
nieruchomości są zobowiązani utrzymywać w czystości miejsca, w których
ustawione są urządzenia do zbierania odpadów komunalnych.
14.
Właściciele
nieruchomości są zobowiązani do natychmiastowego usunięcia zanieczyszczeń
powstałych wokół urządzeń do zbierania odpadów komunalnych.
15.
Obowiązki
określone w ust. 13 i 14 stosuje się odpowiednio do urządzeń przeznaczonych
do selektywnej zbiórki odpadów komunalnych.
16.
Właściciele
nieruchomości ponoszą koszty przygotowania i utrzymania miejsc ustawienia
urządzeń do zbierania odpadów.
17.
Miejsca
zbierania odpadów komunalnych powinny być przygotowane zgodnie z odrębnymi
przepisami.
18.
Właściciele
nieruchomości są zobowiązani zapewnić pracownikom firmy wywozowej dostęp do
urządzeń do zbierania odpadów komunalnych w czasie ustalonym w umowie o
odbiór odpadów, w sposób umożliwiający ich opróżnienie bez narażania na
szkodę ludzi, budynków bądź pojazdów.
19.
Właściciele
nieruchomości mają obowiązek zapewnienia dezynfekowania pojemników i
kontenerów przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych co najmniej raz na
kwartał w okresie jesienno-zimowym oraz raz na miesiąc w okresie
wiosenno-letnim.
20.
Do dezynfekcji
urządzeń przeznaczonych do gromadzenia odpadów komunalnych należy używać
środków dezynfekcyjnych dopuszczonych do obrotu na terenie Rzeczypospolitej
Polskiej.
21.
Obowiązki
określone w ust. 18 dotyczą także dostępu do zbiorników bezodpływowych.
§ 9
1.
Zabrania się w
szczególności:
1) umieszczania śniegu, lodu,
gorącego popiołu i żużla, gruzu budowlanego, szlamów, substancji toksycznych,
żrących i wybuchowych, a także odpadów z działalności gospodarczej, odpadów
medycznych oraz weterynaryjnych w urządzeniach do zbierania odpadów
komunalnych.
2) spalania jakichkolwiek odpadów
zarówno w urządzeniach przeznaczonych do ich gromadzenia, jak i na terenie
otwartym.
3) wybierania
odpadów z urządzeń do zbierania odpadów.
2.
Zakaz spalania
odpadów na terenie otwartym nie dotyczy takich odpadów jak drewno, papier,
tektura, pozostałości roślinne o ile działania te nie powodują zakłóceń w
korzystaniu z nieruchomości sąsiednich i są zgodne z powszechnie
obowiązującymi przepisami.
Rozdział 4
Zasady zbierania i pozbywania się
odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych
§ 10
Jeżeli na terenie nieruchomości
powstają także odpady inne niż komunalne, to muszą być one zbierane
oddzielnie, zgodnie z zasadami gospodarowania odpadami określonymi w
odrębnych przepisach.
§ 11
Odpady medyczne lub weterynaryjne,
powstające w związku z prowadzoną na terenie danej nieruchomości działalnością
w zakresie usług medycznych lub weterynaryjnych muszą być umieszczone w
oddzielnych pojemnikach hermetycznie zamkniętych oraz oznakowanych w sposób
jednoznacznie określający ich zawartość, umieszczonych w miejscach
niedostępnych dla osób nieupoważnionych. Szczegółowe zasady gospodarowania
tymi odpadami określają odrębne przepisy.
§ 12
1.
Odpady
komunalne wielkogabarytowe powinny być zbierane w wydzielonym miejscu na
terenie nieruchomości, w sposób nie utrudniający korzystania z nieruchomości przez
osoby trzecie i umożliwiający łatwy dostęp firmie wywozowej.
2.
Odpady te
powinny być usunięte w terminie uzgodnionym z firmą wywozową lub innym
przedsiębiorcą prowadzącym instalację ich przerobu.
§ 13
Odpady z remontów, prowadzonych we
własnym zakresie, zbiera się w oddzielnych urządzeniach do zbierania odpadów
w wyznaczonym miejscu na terenie nieruchomości, służącym do zbierania odpadów
komunalnych.
§ 14
Odpady pozostałe należy gromadzić
w urządzeniach do zbierania frakcji mokrej odpadów komunalnych.
§ 15
1.
Właściciele
nieruchomości przy wykonywaniu obowiązku zbierania i pozbywania się odpadów
komunalnych powstających na terenach nieruchomości oraz opróżniania
zbiorników bezodpływowych są zobowiązani do zawierania umów z firmami
wywozowymi na odbiór odpadów i nieczystości ciekłych, z uwzględnieniem
średnich ilości stałych odpadów komunalnych oraz nieczystości ciekłych
określonych odpowiednio w rozdziale 3 § 8 ust 5 i 6 regulaminu.
2.
Właściciele
nieruchomości są zobowiązani do udzielania firmom wywozowym informacji
niezbędnych dla ustalenia treści umowy o odbiór odpadów komunalnych oraz
opróżnianie zbiorników bezodpływowych, w sposób zgodny z wymaganiami określonymi
w niniejszym Regulaminie.
3.
Właściciele
nieruchomości są zobowiązani do przechowywania i okazywania osobom
upoważnionym do kontroli aktualnej umowy zawartej z firmą wywozową oraz
dowodów wpłaty za odbieranie odpadów komunalnych i wywóz nieczystości ciekłych.
§ 16
Właściciele nieruchomości na
terenach własnego gospodarstwa rolnego, na terenie własnego ogródka
przydomowego mogą dokonywać kompostowania odpadów roślinnych we własnym
zakresie w sposób nie powodujący uciążliwości dla otoczenia.
§ 17
1.
Stałe odpady
komunalne muszą być odbierane z terenu nieruchomości w terminach uzgodnionych
z firmą wywozową z częstotliwością dostosowaną do ilości wytwarzanych odpadów
oraz zapewniającą utrzymanie właściwego stanu sanitarno-higienicznego i
estetycznego nieruchomości, nie rzadziej jednak niż:
1) zabudowa
jednorodzinna:
a) frakcja
mokra i zmieszana - raz na dwa tygodnie
b) frakcja
sucha - raz w miesiącu;
2) zabudowa
wielorodzinna (wielolokalowa) i placówki handlowo-usługowe:
a) frakcja
mokra i zmieszana:
-
minimum raz w tygodniu w okresie od września do maja
-
co najmniej 2 razy w tygodniu w okresie od czerwca do sierpnia,
b) frakcja
sucha - co najmniej raz na dwa tygodnie.
2.
Nieczystości
ciekłe muszą być usuwane z nieruchomości w terminach ustalonych z firmą
wywozową, z częstotliwością dostosowaną do ilości odprowadzanych nieczystości
ciekłych ustalonej zgodnie z zapisem § 8 ust.6 i pojemności zbiornika
bezodpływowego, w sposób gwarantujący, że nie nastąpi wypływ z tego zbiornika,
wynikający z jego przepełnienia, mogący powodować zanieczyszczenie
powierzchni ziemi i wód powierzchniowych.
§ 18
Na terenach przeznaczonych do
użytku publicznego, a w szczególności: chodnikach, parkach, placach,
przystankach, odpady komunalne powinny być zbierane w koszach przeznaczonych
do tego celu.
§ 19
Organizator imprezy o charakterze
publicznym zobowiązany jest do:
1.
wyposażenia
miejsca, w którym się ona odbywa, w odpowiednią ilość pojemników na odpady;
2.
zapewnienia
odpowiedniej liczby toalet, przyjmując przelicznik: 1 toaleta na 150 osób;
3.
uporządkowania
terenu bezpośrednio po zakończeniu imprezy.
Rozdział 5
Selektywna zbiórka odpadów
§ 20
1.
W Gminie
Opatówek selektywna zbiórka odpadów komunalnych polega na zbieraniu przez
mieszkańców gminy odpadów komunalnych z podziałem na frakcję mokrą i suchą z
dalszym wydzieleniem surowców wtórnych oraz na zbieraniu w wydzielonych
miejscach innych odpadów komunalnych (m. in. wielkogabarytów, odpadów z
remontu), zgodnie z wymaganiami określonymi w niniejszym regulaminie.
2.
Selektywna
zbiórka odpadów komunalnych powinna być prowadzona z zachowaniem ogólnych
zasad pozbywania się odpadów komunalnych określonych w regulaminie i
przepisach odrębnych.
3.
Szczegółowe
warunki odbierania odpadów komunalnych z selektywnej zbiórki ustalone zostaną
w umowie z firmą wywozową, która jest obowiązana do:
1)
odbierania wszystkich selektywnie zbieranych rodzajów odpadów
komunalnych, w tym również powstających w gospodarstwach domowych odpadów
wielkogabarytowych, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, odpadów
z remontu, odpadów niebezpiecznych oraz odpadów ulegających biodegradacji,
2)
ograniczania ilości odpadów ulegających biodegradacji kierowanych do
składowania.
§ 21
1.
Dla potrzeb
selektywnej zbiórki stosuje się urządzenia do zbierania odpadów komunalnych
mogące stanowić m. in. własność:
1) firm
wywozowych;
2) właścicieli
nieruchomości.
2.
Dla potrzeb
selektywnej zbiórki odpadów u źródła stosuje się urządzenia do zbierania
odpadów komunalnych w zależności od zabudowy:
1) zabudowa
jednorodzinna:
a) worek lub
pojemnik - z przeznaczeniem na frakcję mokrą odpadów, oznaczone napisem "Mokre",
b) worek lub
pojemnik - z przeznaczeniem na frakcję suchą odpadów, oznaczone napisem "Suche",
a w przypadku zastosowania dalszej segregacji w ramach tej frakcji -
odpowiednio oznakowanych worków lub pojemników.
2) zabudowa
wielorodzinna:
a) worek,
pojemnik lub kontener - z przeznaczeniem na frakcję mokrą, oznaczone napisem "Mokre",
b) worek,
pojemnik lub kontener - z przeznaczeniem na frakcję suchą odpadów, oznaczone
napisem "Suche", a w przypadku zastosowania dalszej segregacji w
ramach tej frakcji - odpowiednio oznakowanych pojemników lub kontenerów.
3.
Napisy na
urządzeniach do zbierania odpadów określające rodzaj odpadów zbieranych
selektywnie powinny być czytelne.
4.
Poza napisami
określającymi rodzaj odpadów urządzenia powinny być również oznaczone numerem
telefonu kontaktowego do firmy wywozowej zajmującej się ich opróżnieniem.
§ 22
1.
Gmina Opatówek
stwarza warunki selektywnego zbierania papieru i tektury, szkła, tworzyw
sztucznych i metali w ogólno dostępnych pojemnikach o następującej
kolorystyce:
1) niebieski z
przeznaczeniem na papier i tekturę,
2) biały z
przeznaczeniem na szkło bezbarwne,
3) zielony z
przeznaczeniem na szkło kolorowe,
4) żółty z
przeznaczeniem na metale i tworzywa sztuczne.
2.
Poza
kolorystyką pojemniki powinny być również oznaczone napisami określającymi
rodzaj odpadów, na jaki są przeznaczone, oraz numerem telefonu kontaktowego
firmy wywozowej.
§ 23
Zużyty sprzęt elektryczny i
elektroniczny można przekazywać do punktów zbierania zużytego sprzętu
elektrycznego i elektronicznego, w tym punktów sprzedaży sprzętu, których
adresy będą na bieżąco podawane do publicznej wiadomości mieszkańców.
§ 24
Przeterminowane leki należy
przekazywać do przychodni i aptek, uczestniczących w ich zbiórce, których
adresy będą na bieżąco podawane do publicznej wiadomości mieszkańcom.
Rozdział 6
Maksymalny poziom odpadów
komunalnych ulegających biodegradacji
dopuszczonych do składowania na
składowiskach odpadów
§ 25
1.
Określony w
niniejszym Regulaminie system gospodarowania odpadami komunalnymi z
wydzieleniem frakcji mokrej z masy odpadów komunalnych stwarza warunki
ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych
do składowania:
-
do 31 grudnia
2010 roku - do nie więcej niż 75 % wagowo całkowitej masy odpadów komunalnych
ulegających biodegradacji;
-
do 31 grudnia
2013 r. - do nie więcej niż 50 % wagowo całkowitej masy odpadów komunalnych
ulegających biodegradacji;
-
do 31 grudnia
2020 r. - do nie więcej niż 35 % wagowo całkowitej masy odpadów komunalnych
ulegających biodegradacji w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w 1995
roku.
2.
Obowiązek
ograniczenia masy odpadów ulegających biodegradacji kierowanych do
składowania, Gmina Opatówek realizuje także określając wymagania dla
przedsiębiorców ubiegających się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie
działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli
nieruchomości oraz określając sposób realizacji obowiązku ograniczenia masy
odpadów ulegających biodegradacji w zezwoleniu na odbiór odpadów komunalnych
od właścicieli nieruchomości.
Rozdział 7
Inne wymagania i postanowienia
wynikające z gminnego planu gospodarki odpadami
§ 26
1.
Niesegregowane
odpady komunalne, pozostałości z sortowania odpadów komunalnych należy kierować
do Zakładu Utylizacji i Unieszkodliwiania Odpadów Komunalnych w Prażuchach
Nowych, gm. Ceków Kolonia lub do innych instalacji spełniających wymagania określone
odrębnymi przepisami.
2.
Odpady
roślinne należy przekazywać do Zakładu Utylizacji i Unieszkodliwiania Odpadów
Komunalnych w Prażuchach Nowych, gm. Ceków Kolonia lub do innych instalacji
spełniających wymagania określone odrębnymi przepisami.
3.
Odpady z
selektywnej zbiórki prowadzonej na terenie Gminy Opatówek należy przekazywać
do Zakładu Utylizacji i Unieszkodliwiania Odpadów Komunalnych w Prażuchach
Nowych, gm. Ceków Kolonia lub do innych instalacji spełniających wymagania określone
odrębnymi przepisami.
4.
Odpady wielkogabarytowe
należy przekazywać do Zakładu Utylizacji i Unieszkodliwiania Odpadów
Komunalnych w Prażuchach Nowych, gm. Ceków Kolonia lub do innych instalacji
spełniających wymagania określone odrębnymi przepisami.
5.
Odpady z
remontów należy przekazywać do Zakładu Utylizacji i Unieszkodliwiania Odpadów
Komunalnych w Prażuchach Nowych, gm. Ceków Kolonia lub do innych instalacji
spełniających wymagania określone odrębnymi przepisami.
Rozdział 8
Obowiązki właścicieli zwierząt
domowych mające na celu ochronę
przed zagrożeniem lub
uciążliwością dla ludzi
oraz przed zanieczyszczeniem
terenów przeznaczonych do użytku publicznego
§ 27
1.
Osoby będące
właścicielami lub opiekunami zwierząt domowych są zobowiązane do sprawowania
właściwej opieki nad tymi zwierzętami.
2.
Jeżeli zwierzę
nie jest należycie uwiązane lub nie znajduje się w pomieszczeniu zamkniętym
bądź na terenie ogrodzonym powinno ono pozostawać pod stałym dozorem
opiekuna.
§ 28
Zwierzęta domowe powinny być
utrzymywane tak, aby:
1.
nie stwarzały
i nie stanowiły zagrożenia dla zdrowia i życia ludzi oraz zwierząt;
2.
nie były
uciążliwe dla innych osób;
3.
nie
zanieczyszczały terenów przeznaczonych do użytku publicznego.
§ 29
1.
Do obowiązków
osób utrzymujących zwierzęta domowe należy:
1)
zgłoszenie w
Urzędzie Gminy w Opatówku w Wydziale Finansowym obowiązku podatkowego,
powstałego w wyniku posiadania psa, oraz wszelkich zmian związanych z
obowiązkiem podatkowym, w terminie i na zasadach określonych w odrębnych
przepisach;
2)
wyposażenie
psa w obrożę;
3)
posiadanie
otrzymanego w Urzędzie Gminy w Opatówku przy zgłaszaniu obowiązku podatkowego
numeru ewidencyjnego psa;
4)
prowadzenie w
miejscach publicznych psa na smyczy, a psa rasy uznawanej za agresywną lub
psa w typie tej rasy - na smyczy i w kagańcu;
5)
posiadanie
świadectw szczepienia psa przeciwko wściekliźnie;
6)
zabezpieczenie
nieruchomości w taki sposób, aby zapobiec możliwości wydostania się psa poza
jej granice oraz umieszczenie w widocznym miejscu tabliczki ze stosownym
ostrzeżeniem;
7)
usuwanie
niezwłocznie odchodów i innych zanieczyszczeń pozostawionych przez psy i inne
zwierzęta domowe w obiektach i na innych terenach przeznaczonych do użytku
publicznego, a w szczególności na chodnikach, jezdniach, placach, parkingach,
terenach zieleni; obowiązek ten nie dotyczy osób niewidomych korzystających z
psów - przewodników; dopuszcza się umieszczanie psich odchodów w koszach
ulicznych pod warunkiem, że odchody te są tak zabezpieczone, że nie spowodują
zabrudzenia tych koszy, lub pozostawienie ich na terenach specjalnie
wyznaczonych i oznakowanych.
2.
Zwolnienie psa
ze smyczy bez kagańca jest dozwolone jedynie na terenie nieruchomości
odpowiednio oznakowanej i ogrodzonej w sposób uniemożliwiający opuszczenie
jej przez psa i zabezpieczonej przed dostępem osób trzecich.
3.
Utrzymywanie
psa rasy uznawanej za agresywną wymaga zezwolenia Wójta Gminy Opatówek.
4.
Utrzymujący
gady, ptaki i owady w lokalach mieszkalnych lub użytkowych zobowiązani są
uniemożliwić wydostanie się ich z pomieszczenia.
5.
Zwierzęta
egzotyczne, pozostawione bez opieki, będą oddawane do ogrodów zoologicznych.
6.
Zwierzęta, w
tym również zwierzęta ranne, pozostawione bez dozoru w miejscach publicznych
traktowane będą jako bezdomne, i będą wyłapywane oraz doprowadzane do
Schroniska dla Bezdomnych Zwierząt.
7.
Dokarmianie
ptaków i zwierząt może odbywać się w miejscach i w obiektach ku temu przeznaczonych
i za zgodą zarządcy nieruchomości.
8.
Szczepienia
ochronne zwierząt określają odrębne przepisy.
9.
Zasady
przewożenia zwierząt środkami komunikacji zbiorowej określają odrębne
przepisy.
10.
Padłe na
terenie gminy psy i inne zwierzęta domowe powinny być zebrane przez
specjalistyczne firmy i przekazane do punktów utylizacji padłych zwierząt.
§ 30
Zabrania się:
1.
wprowadzania
psów i innych zwierząt domowych bez zgody właściciela do obiektów
użyteczności publicznej, z wyłączeniem obiektów przeznaczonych dla zwierząt,
jak schroniska, lecznice, wystawy itp.; nie dotyczy osób niewidomych,
korzystających z pomocy psów przewodników;
2.
wprowadzanie
psów i innych zwierząt domowych na teren placów gier i zabaw, piaskownic dla
dzieci, plaż, kąpielisk, boisk szkolnych i ogródków przedszkolnych;
3.
utrzymywania
zwierząt domowych w mieszkaniach budynków wielorodzinnych w ilościach
stwarzających uciążliwość dla zamieszkujących w nich ludzi, w szczególności
prowadzenia hodowli i chowu psów, kotów i ptaków.
Rozdział 9
Zasady utrzymywania zwierząt
gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej
§ 31
Zakazuje się chowu, hodowli i
utrzymywania zwierząt gospodarskich na następujących terenach Gminy Opatówek:
1.
zwartej
zabudowy;
2.
rozproszonej
zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej;
3.
terenach
zabudowy rozproszonej mieszkaniowej jednorodzinnej, chyba że zostały
spełnione wymogi, o których mowa w § 33 pkt 1-4;
4.
terenach
użyteczności publicznej;
5.
terenach
rekreacyjnych.
§ 32
Dopuszcza się możliwość
utrzymywania drobiu i królików do 10 sztuk na terenach zwartej zabudowy mieszkaniowej
jednorodzinnej, pod warunkiem, że zostały spełnione wymogi, o których mowa w
§ 33 pkt 1-4.
§ 33
Na innych terenach niż te, o
których mowa w § 31, dopuszcza się możliwość chowu i hodowli oraz utrzymywania
zwierząt gospodarskich, pod warunkiem spełnienia wymogów
sanitarno-weterynaryjnych, hodowlanych, budowlanych, ochrony środowiska i
zwierząt, określonych w przepisach prawa, a w szczególności:
1.
zapewnienia
odpowiednich pomieszczeń w budynkach oraz właściwych warunków bytowania
zwierząt i opieki nad zwierzętami, zgodnych z normami dla danego gatunku,
wieku i stanu fizjologicznego zwierzęcia;
2.
zapewnienia
odpowiednich budowli i urządzeń do gromadzenia i usuwania nieczystości w
takim stopniu, by nie powodowały zanieczyszczenia terenu, wód powierzchniowych,
wód podziemnych oraz powietrza;
3.
utrzymania
zwierząt w sposób nie powodujący uciążliwości dla otocznia (hałas i odory)
oraz nie doprowadzający do powstania ognisk gryzoni, owadów;
4.
przestrzegania
obowiązujących przepisów sanitarno- epidemiologicznych;
5.
ule z
pszczołami powinny być ustawione co najmniej 10 m od uczęszczanej drogi publicznej oraz co najmniej 3 m od granic nieruchomości lub powinny być
oddzielone stałą przeszkodą (parkan, mur, krzewy) o wysokości, co najmniej 3 m, która spowoduje wznoszenie się wylatujących i powracających do ula pszczół nad pobliskim
terenem.
§ 34
Właściciele zwierząt gospodarskich
mają obowiązek:
1.
usuwania
spowodowanych przez nie zanieczyszczeń;
2.
przekazywania
padłych na terenie gminy zwierząt za pośrednictwem specjalistycznej firmy do
punktów zbioru i unieszkodliwiania zwłok zwierzęcych.
Rozdział 10
Wyznaczenie obszarów obowiązkowej
deratyzacji i terminów jej przeprowadzania
§ 35
1.
Obszarem
obowiązkowej deratyzacji jest teren Gminy Opatówek.
2.
Na terenie, o
którym mowa w ust. 1, zobowiązuje się właścicieli nieruchomości do
przeprowadzania deratyzacji miejsc i pomieszczeń nieruchomości, w
szczególności takich, jak: węzły ciepłownicze i przyłącza, korytarze,
pomieszczenia piwniczne, zsypy i komory zsypowe, osłony śmietnikowe,
pomieszczenia produkcyjne i magazyny, w uzasadnionych terminach w celu
zapobiegania powstawaniu chorób zakaźnych przenoszonych na ludzi i zwierzęta
przez gryzonie (szczury i myszy).
3.
Do zwalczania
gryzoni należy używać preparatów (trutek) ogólnodostępnych, zatwierdzonych do
stosowania na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, o wysokiej skuteczności i
relatywnie małej toksyczności dla środowiska naturalnego. Trutkę należy
wykładać (nie rzadziej niż raz w roku) , w ilości i według instrukcji
stosowania danego preparatu.
4.
W przypadku
wystąpienia gryzoni zobowiązuje się właścicieli nieruchomości do
niezwłocznego przeprowadzenia deratyzacji. Właściciele nieruchomości
umożliwiają przeprowadzenie kontroli w zakresie sposobu i skuteczności
działań deratyzacyjnych.
Rozdział 11
Przepisy końcowe
§ 36
Niewykonanie obowiązków określonych w "Regulaminie"
zagrożone jest sankcjami określonymi w obowiązujących przepisach prawa.
Uzasadnienie
do Uchwały Nr 35/07
Rady Gminy Opatówek
z dnia 2 marca 2007 roku
w sprawie uchwalenia regulaminu utrzymania
czystości i porządku
na terenie Gminy Opatówek
Zmiany wprowadzone ustawą z dnia
29 lipca 2005 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz o zmianie niektórych ustaw
(Dz. U. nr 175, poz. 1458) zobligowały Gminę Opatówek do opracowania nowego
regulaminu utrzymania czystości i porządku.
Zgodnie z art. 4 ust 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o
utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008
z późn. zm.) regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i
porządku na terenie Gminy Opatówek, w tym wymagania dotyczące: uprzątania
błota, śniegu, lodu z części nieruchomości służących do użytku publicznego,
mycia i napraw pojazdów poza myjniami i warsztatami naprawczymi, obowiązków
osób utrzymujących zwierzęta domowe oraz utrzymania zwierząt gospodarskich.
Wprowadza on również zmiany w systemie gospodarowania odpadami komunalnymi, w
szczególności w zakresie selektywnego zbierania i odbierania odpadów
komunalnych. Zakres zmian regulacji ustawowych dotyczących tych zagadnień
jest szeroki i stwarza nowe możliwości dla działań Gminy Opatówek w zakresie
gospodarki odpadami komunalnymi. W regulaminie odniesiono się do 18 strumieni
odpadów komunalnych, zgodnie z Krajowym Programem Gospodarki Odpadami. Uchwalając
niniejszy Regulamin Gmina Opatówek tworzy ramy prawne dla systemu zbierania i
odbierania wszystkich rodzajów odpadów
komunalnych, w tym również powstających w gospodarstwach domowych odpadów
wielkogabarytowych, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, odpadów
z remontu, odpadów niebezpiecznych oraz odpadów ulegających biodegradacji. Po
uchwaleniu niniejszego Regulaminu Wójt Gminy określi i poda do publicznej
wiadomości m.in. wymagania, jakie powinni spełniać przedsiębiorcy ubiegający
się o uzyskanie zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie odbierania
odpadów i opróżniania zbiorników bezodpływowych od właścicieli nieruchomości.
W ten sposób
Gmina Opatówek zapewnia objęcie wszystkich mieszkańców z terenu gminy
zorganizowanym systemem odbierania wszystkich rodzajów odpadów komunalnych i
realizuje swoje obowiązki ustawowe, w szczególności takie jak zapewnienie
warunków funkcjonowania systemu selektywnego zbierania i odbierania odpadów
komunalnych, aby było możliwe: ograniczenie składowania odpadów komunalnych
ulegających biodegradacji, wydzielenie odpadów niebezpiecznych z odpadów
komunalnych, osiągnięcie poziomów odzysku i recyklingu odpadów
opakowaniowych.
Projekt
Regulaminu został pozytywnie zaopiniowany przez państwowego powiatowego inspektora
sanitarnego. Był on również konsultowany z mieszkańcami Gminy Opatówek.
Wójt
Gminy Opatówek
/-/
Sebastian Wardęcki
|