Uchwała Nr 92/08
Rady Gminy Opatówek
z dnia 21 lutego 2008 roku
w sprawie określenia górnych stawek opłat za usługi
w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli
nieruchomości
i w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i
transportu nieczystości ciekłych
Na
podstawie art. 6 ust. 2 oraz ust. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 roku o
utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008
ze zm.) oraz art. 40 ust. 1 z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.
U. z 2001 r. Nr 142, poz.1591 ze zm.) Rada Gminy Opatówek uchwala, co
następuje:
§ 1
Określa
się górną stawkę opłat za usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych od
właścicieli nieruchomości w wysokości 135 zł plus podatek VAT za 1 m3
odpadów niesegregowanych z zastrzeżeniem § 2 i § 3.
§ 2
W
przypadku, gdy odpady komunalne są zbierane i odbierane w podziale na frakcję
mokrą i suchą w rozumieniu § 2 pkt 3 i 4 Regulaminu utrzymania czystości i
porządku na terenie gminy Opatówek wprowadzonego uchwałą Rady Gminy Nr 35/07
- stosuje się stawki określone w § 1 niższe o 15 %.
§ 3
W
przypadku, gdy z odpadów komunalnych wydzielane są w ramach frakcji suchej
surowce wtórne takie jak:
1. papier i tektura;
2. szkło;
3. metale i tworzywa sztuczne;
stosuje
się stawki określone w § 1 niższe o 25 %.
§ 4
Określa
się górną stawkę opłat za usługi w zakresie opróżniania zbiorników
bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych od właścicieli
nieruchomości w wysokości 36 zł za 1 m3 plus podatek VAT.
§ 5
Wykonanie
uchwały powierza się Wójtowi Gminy Opatówek.
§ 6
Uchwała
wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku
Urzędowym Województwa Wielkopolskiego.
Przewodniczący
Rady Gminy
/-/
Andrzej Michalski
Uzasadnienie
do Uchwały Nr 92/08
Rady Gminy Opatówek
z dnia 21 lutego 2008 roku
w sprawie określenia górnych stawek opłat za usługi
w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli
nieruchomości
i w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i
transportu nieczystości ciekłych
W oparciu
o art. 6 ust. 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku gmina określa w
drodze uchwały górne stawki opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości
za usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych i opróżniania zbiorników
bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych. art. 6 ust. 4 daje
możliwość ustalenia niższych stawek jeżeli odpady zbierane są w sposób
selektywny. Górne stawki opłat obejmują koszty własne firm wywozowych, jak
również koszty ich unieszkodliwiania. Do ustalenia stawki opłat przyjęto
koszt unieszkodliwiana 1 Mg zmieszanych lub "mokrych" odpadów
komunalnych w wysokości 165 zł/Mg ustalone uchwałą nr V/18/07 Zgromadzenia
Związku Komunalnego Gmin "Czyste Miasto, Czysta Gmina" z dnia 21
września 2007 r. Koszt ten obejmuje również opłatę za korzystanie ze
środowiska - składowanie odpadów, która wzrasta z dniem 1 stycznia 2008 r. z
15,39 zł do 75 zł za 1 Mg odpadów.
Koszt
unieszkodliwienia 1 m3 odpadów zmieszanych w Zakładzie
Unieszkodliwiania Odpadów Komunalnych w Nowych Prażuchach wynosi 33 zł.
Uwzględniając koszty odbierania odpadów oraz koszt unieszkodliwienia odpadów,
górna stawka opłat za usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych od
właścicieli nieruchomości wyniesie 135 zł plus VAT za 1 m3 niesegregowanych
odpadów komunalnych.
Rada
Gminy Opatówek zastosowała niższe stawki w przypadku, gdy odpady komunalne są
zbierane i odbierane w sposób selektywny. Udział frakcji "suchej" w
odpadach odbieranych z nieruchomości położonych na terenach wiejskich jest
znacznie większy niż frakcji "mokrej".
Analogicznie
określono górną stawkę opłat za usługi w zakresie opróżniania zbiorników
bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych. Koszt unieszkodliwienia 1
m3 nieczystości ciekłych w oczyszczalni w Kucharach wynosi 5,5 zł.
W związku z powyższym górna stawka opłat za odbiór i przekazanie do
unieszkodliwienia 1 m3 nieczystości ciekłych wynosi 36 zł plus
VAT.
Wójt
Gminy Opatówek
/-/
Sebastian Wardęcki
|