Opatówek, dnia 02.12.2011 r.
Zp.In.271.13.2011
Odpowiedź na pytania dotyczące
SIWZ
Dotyczy: przetargu nieograniczonego na udzielenie i
obsługę kredytu długoterminowego przeznaczonego na remonty i inwestycje w
wysokości 2.000.000, - PLN.
Gmina Opatówek informuje, że w związku z przetargiem
wpłynęły pisma od zainteresowanych banków następującej treści:
Proszę
o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
1.
Przyczyna
rozbieżności kwoty kredytu długoterminowego w SIWZ a w Uchwale nr
SO-0950/147/2/Ka/2011 z dnia 18.11.2011 roku w sprawie opinii o możliwości
spłaty długoterminowego kredytu;
2.
Przyczyna
rozbieżności w zakresie czasowym WPF ( 2011 - 2022 ) w uchwale NR 115/11 Rady
Gminy Opatówek z dnia 31.10.2011 roku a SIWZ (2011 - 2020 );
3.
Projektu
budżetu jednostki na następny rok budżetowy;
4.
Uchwały w
sprawie zmiany WPF Gminy Opatówek na lata 2011 - 2022 - po korekcie zakresu
czasowego i kwoty kredytu długoterminowego;
5.
Czy
zabezpieczeniem będzie weksel wystawiony przez Urząd Gminy z kontrasygnatą
Skarbnika + oświadczenie o podaniu się egzekucji;
6.
Uchwał organu
stanowiącego jednostki, z których treści będzie wynikało :
a)
Ustalenie
maksymalnej wysokości kredytów i pożyczek krótkoterminowych zaciąganych przez
Zarząd w roku budżetowym,
b)
Określenie
kwoty, do której Zarząd może samodzielnie zaciągać zobowiązania,
c)
Zaciągania
długoterminowych kredytów i pożyczek;
7.
Opinia RIO w
sprawie:
a)
Sprawozdania
rocznego z wykonania budżetu jednostki - za przedostatni i ostatni rok
budżetowy,
b)
Projektu
uchwały budżetowej jednostki na następny rok budżetowy ( jeżeli jest już
dostępna ) i możliwości sfinansowania deficytu budżetu jednostki,
c)
Wieloletniej
prognozy finansowej jednostki,
d)
Możliwości
spłaty kredytu ( opinia RIO z dn. 18.11.2011 r. z błędnie wskazaną kwotą
kredytu długoterminowego oraz zakresu czasowego 2011- 2022 );
8.
Sprawozdania
(na koniec ubiegłego roku oraz na koniec ostatniego kwartału bieżącego roku)
:
a)
Rb - 27s (
zbiorczo ) z wykonania planu dochodów budżetowych jednostki samorządu
terytorialnego ( w przypadku braku opisowego pełne );
b)
Rb - 28s (
zbiorczo ) z wykonania planów wydatków budżetowych jednostki samorządu
terytorialnego;
9.
Czy Gmina
posiada i/lub planuje zaciągnięcie leasingu, faktoringu, forfaitingu, emisji
papierów wierzycielskich;
10.
Wykaz
posiadanych przez Gminę kredytów/pożyczek wg stanu na dzień 30.09.2011 roku z
wyszczególnieniem : kredytodawcy, rodzaju transakcji ( celowości ), kwoty
udzielonej, waluty, zadłużenia ogółem, zadłużenia przedterminowanego, daty
początkowej, daty zakończenia, rodzaju zabezpieczenia oraz terminów i
wysokości spłat;
11.
Czy należności
wymagalne są ujmowane w prognozowanych dochodach;
12.
Wykaz akcji,
udziałów w innych podmiotach z podaniem szczegółowych informacji : nazwa
podmiotu, wartość udziałów w tys. zł, procent w ogólnej liczbie na WZA, procentowy
udział w kapitule przedmiotu;
13.
Wykaz
prowadzonych i planowanych inwestycji;
14.
Jakie będą
źródła spłaty wnioskowanego kredytu;
15.
Informacje (
bardziej szczegółowe ) na temat planowanych inwestycji i remontów
finansowanych z przedmiotowego kredytu długoterminowego :
a)
opis i cel
inwestycji / remontów,
b)
całkowita
wartość wydatków na cele inwestycyjne,
c)
okres
realizacji inwestycji / remontów w tym planowany okres zakończenia inwestycji
/ remontów,
d)
aktualne
zaawansowanie w realizacji inwestycji / remontów
e)
źródła finansowania
wydatków na cele inwestycyjne,
f)
wpływ
inwestycji na środowisko naturalne,
g)
czy zostali
wyłonieni wykonawcy inwestycji oraz czy zawarte są umowy z wykonawcami,
h)
czy inwestycje
/ remonty realizowane są samodzielnie przez Gminę czy w ramach porozumienia z
innymi JST,
16.
Czy Gmina
korzysta lub/i zamierza korzystać ze środków pozyskanych z UE ( kwota
dotacji, cel, termin obowiązywania);
17.
Wysokość
otrzymanych dotacji ( w tym dotacji na inwestycje ) wg stanu na 30.09.2011
rok oraz planowanych na rok 2011;
18.
Wysokość
otrzymywanych subwencji ( w tym wyrównawczej, równoważącej i oświatowej ) wg
stanu na 30.09.2011 rok oraz planowanych na rok 2011;
19.
Wykaz
udzielonych poręczeń, gwarancji i innych zobowiązań ( również tych wykazanych
w WPF ) oraz gwarancji/poręczeń wykazanych w Rb - Z w okresach 2009, 2010
oraz 09/2011 w kwocie 326 337,17 zł, czego dotyczą;
20.
Co Gmina
planuje sprzedać w prognozowanych okresach ( z jakiego tytułu dochody ze
sprzedaży majątku ); oraz z jakiego tytułu są planowane wydatki majątkowe w
2011 i 2012 roku w WPF;
21.
Na potrzeby
analizy proszę o podanie następujących danych :
a)
Podatek od
nieruchomości na 30/09/2011 r.
b)
Dochody
majątkowe ze sprzedaży majątku ( wykonane ) na 2009, 2010 oraz na 30/09/2010
roku;
c)
Dochody ogółem
( wykonane ) w 2008 roku
d)
Dochody własne
( wykonane ) na 2009, 2010 oraz na 30/09/2011 roku;
e)
Liczba
mieszkańców JST ( najbardziej aktualne dane statystyczne );
22.
W związku z
brakiem rozbicia dochodów ogółem w 2009 roku w Rb - NDS, proszę o podanie
dochodów bieżących oraz majątkowych ( w tym ze sprzedaży majątku );
23.
Uchwałę Rady
Gminy w sprawie wyboru Burmistrza, Zarządu oraz powołania Skarbnika Gminy.
24.
Czy
Zamawiający wyraża zgodę na złożenie oświadczenia o poddaniu się egzekucji do
weksla in blanco ?
25.
Czy Skarbnik
Gminy wyraża zgodę na złożenie kontrasygnaty na umowie kredytowej oraz
oświadczeniu o poddaniu się egzekucji ?
26.
Czy po dniu
27.09.2011 r. wprowadzone zostały zmiany do uchwały w sprawie budżetu Gminy
na 2011 r. ? Jeżeli tak, prosimy o ich udostępnienie.
27.
Czy po dniu
31.10.2011 r. wprowadzone zostały zmiany do uchwały w sprawie WPF ? Jeżeli
tak prosimy o ich udostępnienie.
28.
Informacje na
temat zobowiązań wynikających z umów o terminie płatności, na okres dłuższy
niż 6 miesięcy, przypadające w latach następnych, faktur z terminem płatności
dłuższym niż pół roku, wykupie ( cesji ) wierzytelności.
29.
Tabela
kredytowa, na podstawie której wystawiona została Uchwała Regionalnej izby
Obrachunkowej w sprawie opinii o możliwości spłaty wnioskowanego kredytu.
30.
Czy
Zamawiający wyraża zgodę aby uruchomienie transz kredytu odbywało się na
podstawie faktur ?
31.
Wykaz
instytucji, w których JST korzysta z kredytów i pożyczek ( nazwa, aktualne
zadłużenie, miesięczne obciążenia, ostateczny termin spłaty ).
32.
Czy zapis pkt.
2.11. Dokumenty wymagane w przypadku oferty wspólnej:
- umowa regulująca współpracę podmiotów występujących
wspólnie podpisane w obecności notariusza - w przypadku wyboru przez
Zamawiającego jego oferty.
Wobec
powyższego Gmina Opatówek informuje, że :
Ad.1
Rozbieżności kwot kredytu długoterminowego w SIWZ a w
uchwale nr SO-0950/147/2/Ka/2011 z dnia 18.11.2011 w sprawie opinii o
możliwości spłaty długoterminowego kredytu nie występują ponieważ Rada Gminy
podjęła uchwałę w sprawie zaciągnięcia w 2011 roku kredytu długoterminowego do
wysokości 2.354.982 zł i jest to kwota graniczna jakiej Wójt nie może
przekroczyć przy zaciąganiu kredytu.
Ad.2
Rozbieżności w zakresie czasowym WPF (2011-2022) w uchwale
Nr 115/11 Rady Gminy Opatówek z dnia 31.10.2011 r. a SIWZ (2011-2020),
informuję iż uchwała Rady Gminy jest zgodna z załącznikiem nr 1 WPF
dołączonego do informacji finansowych. WPF na lata 2011-2022 była sporządzona
przy planowanym kredycie długoterminowym do wysokości 3.486.000 zł i spłata
tego kredytu została przewidziana na lata 2011-2022. Wysokość kredytu została
zmniejszona do kwoty 2.354.982 zł i spłata została zaplanowana do 2020 roku.
Nazwa uchwały pozostała bez zmian.
Ad. 3
Projekt uchwały budżetowej na rok 2012 znajduje się na
stronie internetowej Gminy Opatówek www.bip.opatowek.pl w zakładce -
zarządzenia.
Ad. 4
Uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy Opatówek na 2011,
oraz w sprawie zmian WPF Gminy Opatówek na lata 2011-2022 znajdują się w
uchwale nr 115/11 z dnia 31.10.2011 która jest załącznikiem do SIWZ.
Ad. 5
Zgodnie z Uchwałą Rady Gminy Opatówek Nr 117/11 z dnia
31.10.2011 w sprawie zaciągnięcia w 2011 roku kredytu długoterminowego do
wysokości 2.354.982 zł zabezpieczeniem wynikającym z § 3 w/w uchwały będzie
weksel in blanco - uchwała jest załącznikiem do SIWZ.
Ad. 6a, b, c
Upoważnienie i ustalenie limitów dla organu wykonawczego
jakim jest Wójt a nie Zarząd wynikają z uchwały budżetowej Nr 30/11 Rady
Gminy Opatówek z dnia 31.01.2011 ze zmianami. Uchwała znajduje się na stronie
internetowej Gminy Opatówek www.bip.opatowek.pl w zakładce - uchwały.
Ad. 7a
Opinia RIO dotycząca sprawozdania z wykonania budżetu za
rok 2010 jest załącznikiem do SIWZ.
Ad. 7b
Opinii RIO w sprawie projektu budżetu na 2012 rok Gmina
jeszcze nie posiada.
Ad. 7c
Opinii RIO w sprawie WPF na 2012 rok Gmina jeszcze nie
posiada.
Ad. 7d
Opinia RIO w sprawie możliwości spłaty kredytu jest
załącznikiem do SIWZ. Rozbieżności w zakresie czasowym WPF (2011-2022) w
uchwale Nr 115/11 Rady Gminy Opatówek z dnia 31.10.2011 r. a SIWZ (2011-2020),
nie występują ponieważ uchwała Rady Gminy jest zgodna z załącznikiem nr 1 WPF
dołączonego do informacji finansowych WPF na lata 2011-2022 i była
sporządzona przy planowanym kredycie długoterminowym do wysokości 3.486.000
zł, spłata tego kredytu została przewidziana na lata 2011-2022. Wysokość
kredytu została zmniejszona do kwoty 2.354.982 zł i spłata została
zaplanowana do 2020 roku.
Ad. 8
Sprawozdania z wykonania budżetu za lata poprzednie do
roku 2010 r. znajdują się na stronie internetowej Gminy Opatówek -www.bip.opatowek.pl
- w zakładce - Budżet Gminy, sprawozdanie Rb 27s i Rb 28s za III kwartał 2011
r. jest dostępne dla upoważnionego przedstawiciela Banku w Urzędzie Gminy w
Opatówku.
Ad. 9
Gmina nie posiada i nie planuje zaciągnięcia leasingu,
faktoringu, forfaitingu, emisji papierów wartościowych.
Ad. 10
Wykaz posiadanych przez gminę kredytów znajduje się w
sprawozdaniu RB Z oraz w załączniku Nr 3 do projektu budżetu na 2012.
Wykaz posiadanych przez gminę kredytów/pożyczek wg stanu
na dzień 30.09.2011roku:
BS o/ Opatówek - 3. 517. 497 - termin spłaty rok 2017 r.
BOŚ Ostrów Wlkp - 1. 861.000 - termin spłaty rok 2014 r.
BGK Filia Kalisz - 17.000 - termin spłaty rok 2013 r.
BS o/ Malanów - 1.025.000 - termin spłaty rok 2017 r.
Ad. 11
Należności wymagalne nie są ujmowane w prognozowanych
dochodach.
Ad. 12
Akcji oraz udziałów w innych podmiotach gmina nie posiada.
Ad. 13
Wykaz inwestycji - wydatków majątkowych znajduje się w
załączniku nr 3 do uchwały budżetowej i ich zmian znajduje się w uchwale Nr
116/11Rady Gminy Opatówek z dnia 31.10.2011 r. która znajduje się na stronie
internetowej Gminy Opatówek www.bip.opatowek.pl w zakładce - Uchwały.
Ad. 14
Źródła spłaty wnioskowanego kredytu wynikają z § 2 uchwały
Nr 117/11 Rady Gminy Opatówek z dnia 31.10.2011 w sprawie zaciągnięcia
kredytu długoterminowego w 2011 roku do wysokości 2.354.982 zł i będą
pochodziły z dochodów własnych.
Ad. 15
Zaciągany kredyt będzie przeznaczony na refinansowanie
wydatków majątkowych.
Ad. 16
Gmina korzysta i zamierza korzystać ze środków pozyskanych
z UE. Kwoty, cel i terminy wynikają z załącznika nr 3 do uchwały nr 115/11
Rady Gminy Opatówek z dnia 31.10.2010 r. która jest załącznikiem do SIWZ.
Ad. 17
Otrzymane dotacje na zadania zlecone: plan - 3.437.504,00
zł wykonanie - 3.215.293,05 zł.
Dotacje na inwestycje: plan - 1.741.977,00 zł wykonanie -
1.349.910,18 zł.
Ad. 18
Subwencja oświatowa: plan - 9.716.871,00 zł wykonanie -
9.716.871,00 zł
Subwencja wyrównawcza: plan - 3.437.504,00 zł wykonanie -
3.215.293,05 zł.
Ad. 19
Udzielone poręczenie w kwocie 326.337,17 zł dotyczy
poręczenia na zabezpieczenie spłaty pożyczki inwestycyjnej z NFOŚ i GW na
finansowanie budowy Zakładu Utylizacji i Unieszkodliwiania odpadów
komunalnych "Orli Staw" realizowanej przez Związek Komunalny Gmin "Czyste
Miasto Czysta Gmina".
Ad. 20
Gmina w chwili obecnej nie ma sprecyzowanych planów co do
sprzedaży majątku a planowane wydatki majątkowe w roku 2011 i 2012 dotyczą
wydatków inwestycyjnych zgodnie z załącznikiem nr 3 do uchwały budżetowej.
Ad. 21a
Podatek od nieruchomości na 30.09.2011 wynosi 2.240.460,99
zł - wykonanie, planowana kwota 2.770.000 zł
Ad. 21b
Dochody majątkowe ze sprzedaży mienia wynikają ze
sprawozdań za każdy rok budżetowy które znajdują się na stronie internetowej
Gminy Opatówek www.bip.opatowek.pl oraz ze sprawozdań Rb NDS które są
załącznikiem do SIWZ.
Ad. 21c
Dochody ogółem wykonane w 2008 - wynikają ze sprawozdań z
wykonania budżetu które znajdują się na stronie internetowej Gminy Opatówek
www.bip.opatowek.pl zakładka budżet gminy.
Ad. 21d
Dochody własne wynikają ze sprawozdań budżetowych na 2009,
2010 które są sporządzane w pełnej szczegółowości podziałek klasyfikacji
budżetowej i znajdują się na stronie internetowej Gminy Opatówek
www.bip.opatowek.pl. zakładka budżet gminy.
Ad. 21e
Liczba mieszkańców przyjęta do naliczania subwencji na
2012 r. wynosi 10.501 osób.
Ad. 22
Dochody 2009 ogółem - 24.404.021,36 zł, w tym dochody
majątkowe 644.898,40 zł, w tym ze sprzedaży mienia - 35.174,56 zł.
Ad. 23
W załączeniu przekazujemy zaświadczenie Gminnej Komisji
Wyborczej o wyborze wójta Gminy Opatówek uchwałę o powołaniu Skarbnika Gminy
Opatówek.
Ad. 24
Patrz wyjaśnienie w punkt Ad.5.
Ad. 25
Wszystkie umowy dotyczące zaciągania zobowiązań są
podpisywane przez Skarbnika a kredyt jest zobowiązaniem.
Ad. 26
Po dniu 27.09.2011 zostały wprowadzone zmiany do uchwały w
sprawie budżetu gminy na 2011 rok uchwałą Rady Gminy nr 116/11 z dnia
31.10.2011 r. i uchwałą Rady Gminy nr 123/11 z dnia 14.11.2011 r. uchwały
znajdują się na stronie internetowej Gminy Opatówek www.bip.opatowek.pl
Ad. 27
Nie zostały wprowadzone zmiany do uchwały w sprawie WPF po
dniu 31.10.2011 r.
Ad. 28
Gmina nie ma zobowiązań długoterminowych poza spłatami rat
kapitałowych zaciągniętych kredytów.
Ad. 29
W załączeniu przekazujemy tabelę kredytową do opinii RIO.
Ad. 30
Kredyt brany jest na refinansowanie wydatków majątkowych.
Ad. 31
Patrz wyjaśnienie w punkt Ad.10.
Ad. 32
W pkt. 2.11. "Dokumenty wymagane w przypadku oferty
wspólnej:
- umowa regulująca współpracę podmiotów występujących
wspólnie podpisane w obecności notariusza - w przypadku wyboru przez
Zamawiającego jego oferty"- skreśla się wyrazy "podpisane w
obecności notariusza" a nowy punkt 2.11. otrzymuje brzmienie:
2.11. "Dokumenty wymagane w przypadku oferty
wspólnej:
- umowa regulująca współpracę podmiotów występujących
wspólnie - w przypadku wyboru przez Zamawiającego jego oferty".
Wszelkie inne dokumenty dotyczące sytuacji finansowej i
majątkowej Gminy Opatówek są w pełni dostępne dla upoważnionego
przedstawiciela Banku w Urzędzie Gminy Opatówek oraz dodatkowo na stronie
internetowej Gminy Opatówek www.bip.opatowek.pl. Istnieje możliwość zarówno
zapoznania się z przedmiotowymi dokumentami, jak również sporządzanie notatek
i kopii dokumentów. W tym celu należy umówić termin spotkania z osobami
określonymi w SIWZ.
Pragnę dodać, iż Gmina Opatówek zgodnie z obowiązującymi
przepisami przyjęła procedurę pozyskania kredytu bankowego w trybie przetargu
nieograniczonego, która nie przewiduje składania w Banku wniosku kredytowego wraz
z wymaganymi arkuszami i informacjami. Przyjęta procedura przewiduje zawarcie
umowy kredytowej z wybranym Oferentem na warunkach określonych w specyfikacji
istotnych warunków zamówienia oraz złożonej przez wybranego Oferenta ofercie,
zgodnie z wymaganiami Ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku Prawo zamówień
publicznych.
Niniejsze wyjaśnienie jest wiążące dla wszystkich
uczestników postępowania.
Wójt
Gminy Opatówek
/-/
Sebastian Wardęcki
|