Opatówek 14.05.2015 r.
Zp.In.271.4.2015
Odpowiedź na pytania oraz wyjaśnienia
dotyczące SIWZ
Dotyczy: przetargu nieograniczonego na "I. Odbiór i
zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych
na terenie Gminy Opatówek. II. Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych (stałych
odpadów miejskich) odpadów zielonych oraz odpadów wyselekcjonowanych z gniazd
do selektywnej zbiórki z terenów niezamieszkałych administrowanych przez Gminę
Opatówek".
Gmina Opatówek informuje, że w związku z przetargiem wpłynęły
pisma zainteresowanych firm następującej treści:
Proszę
o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
I. W Rozdziale III OPZ pkt. A 2 - Charakterystyka worków do
selektywnej zbiórki odpadów Zamawiający wskazał następujące wymogi odnośnie worków:
-
materiał - folia
polietylenowa LDPE,
-
pojemność -120
dm3,
-
grubość - co najmniej
60 mikronów,
-
nadruk - worki
muszą być opatrzone nadrukiem na jaki rodzaj odpadów są przeznaczone,
Nadto odnośnie worka brązowego - na odpady zielone (kod 200201)
- wskazano, iż worki te zapewnia właściciel nieruchomości we własnym zakresie
i na własny koszt. Z powyższego zapisu wynika, że właściciel nieruchomości ma
obowiązek zakupić worki brązowe, opatrzone nadrukiem rodzaju odpadu, z odpowiedniego
materiału oraz o odpowiedniej pojemności i grubości. Zdaniem Wykonawcy, w celu
wyeliminowania nieporozumień, właściciel nieruchomości winien być zobligowany
do zakupu worków brązowych u Wykonawcy aktualnie świadczącego usługi odbioru odpadów
z nadrukiem logo Wykonawcy na workach. W przypadku worków nie oznakowanych logo
Wykonawcy zachodzi uzasadniona obawa, że odpady w nim zgromadzone mogą pochodzić
z terenu innej gminy a w takiej sytuacji ich odbiór jest zabroniony zgodnie z
obowiązującymi przepisami, albowiem Wykonawca nie może łączyć w jednej partii
transportowej odpadów wytworzonych na terenie różnych gmin. W świetle powyższego
prosimy o wyjaśnienie:
-
czy Wykonawca ma
obowiązek odbierać odpady zielone zgromadzone w workach nie spełniających wyżej
wymienionych wymogów ?
Powołując się na w/w uzasadnienie Wykonawca wnosi o:
uzupełnienie zapisu. OPZ pkt. 2) str. 4 w brzmieniu:
"Urządzenia do gromadzenia odpadów tj. pojemniki i worki,
dla nieruchomości zapewni Wykonawca (z wyjątkiem pojemnika na popiół oraz
worka brązowego na odpady zielone)"
uzupełnienie zapisu OPZ oraz odnośnie charakterystyki worków
- str. 5 w brzmieniu:
"worek brązowy - odpady zielone (kod 200201) - odbiór
od 1-go kwietnia do 1-go października co dwa tygodnie, worki oznaczone nadrukiem
logo Wykonawcy zapewnia właściciel nieruchomości we własnym zakresie i na własny
koszt."
II. Na str. 5 OPZ Zamawiający zawarł zapis, iż "Wykonawca
przed rozpoczęciem realizacji zamówienia dostarczy na każdą nieruchomość instrukcję
(ulotkę) uzgodnioną z zamawiającym dotyczącą prawidłowego segregowania. "Należy
zaznaczyć, że obowiązek segregowania odpadów nie jest rzeczą nową, ponadto każdy
worek jest oznaczony co można a czego nie można do niego wrzucać. Nadto w Rozdziale
IV Regulaminu - Zasady zbierania pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości
ciekłych Rozdział 5 - Selektywne zbieranie odpadów komunalnych - Zamawiający szczegółowo
opisał tryb prawidłowego segregowania. Z tych względów dostarczanie kolejnych
ulotek w tym przedmiocie nie spełni zamierzonego celu a nadto jest to dodatkowy
koszt. Wykonawca sugeruje, iż w dobie powszechności Internetu lepszy skutek odniosłoby
zamieszczenie uzgodnionej instrukcji na stronach internetowych Zamawiającego i
Wykonawcy.
Wykonawca wnosi o wykreślenie zapisu OPZ - str. 5 o treści:
"Wykonawca przed rozpoczęciem realizacji zamówienia dostarczy
na każdą nieruchomość instrukcję (ulotkę) uzgodnioną z Zamawiającym dotyczącą
prawidłowego segregowania."
W miejsce w/w zapisu proponujemy:
"Wykonawca i Zamawiający przed rozpoczęciem realizacji
zamówienia umieści na stronie internetowej instrukcję uzgodnioną z Zamawiającym
dotyczącą prawidłowego segregowania."
III. Na str. 5 OPZ Zamawiający zawarł zapis, iż "Usługa
obejmuje również zapewnienie przez Wykonawcę odbioru odpadów z punktów trudnodostępnych
(szczególnie zimą i w okresie wzmożonych opadów deszczu i śniegu) poprzez zorganizowanie
środków transportu, które umożliwią odbiór odpadów komunalnych z punktów adresowych
o problematycznej lokalizacji. Kalkulując tabor samochodowy przeznaczony do wykonywania
usług odbioru i zagospodarowania odpadów należy uwzględnić powyższe warunki. Zamawiający
wymaga również, aby Wykonawca dokonywał odbioru odpadów komunalnych wystawionych
przed posesją (korzystając z dróg prywatnych - dojazdów do posesji)."
Zgodnie z zapisem § 7 ust. 7 Regulaminu Utrzymania Czystości
i Porządku na terenie Gminy Opatówek (Załącznik do Uchwały Nr 253/12 Rady Gminy
Opatówek z dnia 28 grudnia 2012 r.):
"7.Pojemniki do zbierania odpadów komunalnych należy ustawiać
na terenie własnej nieruchomości przy granicy z droga publiczna w miejscach łatwo
dostępnych zarówno dla użytkowników, jak i pracowników podmiotu odbierającego
odpady komunalne. W przypadku braku dostępu do pojemników dla pracowników podmiotu
odbierającego odpady komunalne, właściciel nieruchomości zobowiązany jest w dniu
odbioru odpadów komunalnych zgodnie z harmonogramem wystawić pojemniki na chodnik
lub ulicę/drogę publiczna przed wejściem na teren nieruchomości."
Z powyższego wynika, że właściciel posesji ma obowiązek wystawić
pojemniki na chodnik lub ulicę/drogę publiczną. Wystawienie pojemników na drogę
prywatną nie spełnia w/w obowiązku.
IV. W projekcie umowy, w zakresie zmiany jej postanowień -
§ 13 Zamawiający pominął fakt zmiany cen RIPOK w trakcie wykonywania zamówienia
mający istotny wpływ na wynagrodzenie Wykonawcy. Wiadomo jest, że podwyżki opłat
za przyjęcie odpadów w RIPOK mają miejsce corocznie. Nadto należy spodziewać się
znacznych wzrostów opłat środowiskowych za deponowanie odpadów, związanych z uruchamianiem
instalacji spalarni odpadów. Przełoży się to również na podwyżki opłat w RIPOK.
Z tych względów zawarcie w umowie zapisu o zmianie wynagrodzenia w przypadku zaistnienia
w/w podwyżek jest konieczne.
Mając na uwadze powyższe wnosimy o:
W § 13 Projektu umowy wnosimy o dodanie zapisu ust. 5 o treści:
"5) zmiany stawek opłat za przyjęcie odpadów w Regionalnej
instalacji do Przetwarzania Odpadów Komunalnych,"
W § 13 Projektu umowy wnosimy o uzupełnienie zapisu ust. 3:
"3. Zamawiający przewiduje możliwość zmian w umowie określonych
w § 13 ust. 1-5 niniejszej umowy oraz innych nieistotnych postanowień umowy."
Nadto odnośnie waloryzacji wynagrodzenia Wykonawcy wnosimy
o wyjaśnienie:
-
W oparciu o jakie
parametry winna być wyliczona nowa cena wynagrodzenia Wykonawcy w przypadku zmiany
wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę lub w przypadku zmiany zasad podlegania
ubezpieczeniom społecznym lub ubezpieczeniu zdrowotnemu, lub wysokości stawki
składki na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne ?
-
Czy jednym z elementów
będzie średnioroczne zatrudnienie?
Prosimy o wyjaśnienie: W jaki sposób Zamawiający dokona zmiany wysokości wynagrodzenia
w trakcie trwania umowy w przypadku wyżej opisanych zmian?, Zamawiający nie określił
średniej ilości osób zatrudnionych, lub ilości osób przewidzianych do wykonywania
przedmiotowego zamówienia, zatem jakie parametry będą brane pod uwagę przy wyliczaniu
zmian, jaka będzie formuła (wzór) wyliczeń ?
W związku z wyznaczeniem terminu składania ofert, wystąpienie
o wyjaśnienie zapisów SIWZ stało się konieczne i uzasadnione.
Wobec powyższego
Gmina Opatówek informuje, że:
Ad. I. W rozdziale III OPZ punkt A-2 zdanie:
"Urządzenia do gromadzenia
odpadów tj. pojemniki i worki dla nieruchomości zapewni Wykonawca z wyjątkiem
pojemnika na popiół",
zastępuje się odpowiednio
zdaniem o brzmieniu:
"Urządzenia do
gromadzenia odpadów tj. pojemniki i worki dla nieruchomości zapewni Wykonawca
(z wyjątkiem pojemnika na popiół oraz worka brązowego na odpady zielone)".
Jednocześnie wyjaśniamy,
że właściciel nieruchomości ma obowiązek zakupić worki brązowe, opatrzone nadrukiem
rodzaju odpadu, z odpowiedniego materiału oraz o odpowiedniej pojemności i grubości.
Ad. II., Ad. III. W rozdziale III OPZ punkt A-2 zdania:
"Wykonawca przed rozpoczęciem realizacji zamówienia dostarczy
na każdą nieruchomość instrukcję (ulotkę) uzgodnioną z zamawiającym dotyczącą
prawidłowego segregowania",
"Usługa obejmuje również zapewnienie przez Wykonawcę odbioru
odpadów z punktów trudnodostępnych (szczególnie zimą i w okresie wzmożonych opadów
deszczu i śniegu) poprzez zorganizowanie środków transportu, które umożliwią odbiór
odpadów komunalnych z punktów adresowych o problematycznej lokalizacji. Kalkulując
tabor samochodowy przeznaczony do wykonywania usług odbioru i zagospodarowania
odpadów należy uwzględnić powyższe warunki. Zamawiający wymaga również, aby Wykonawca
dokonywał odbioru odpadów komunalnych wystawionych przed posesją (korzystając
z dróg prywatnych - dojazdów do posesji)."
Zamawiający pozostawia bez zmian jako obowiązujące.
Ad. IV. W projekcie umowy § 13 wprowadza się ust. 1a o brzmieniu:
"W związku ze wskazanymi w ust. 1 okolicznościami dopuszczalne
jest zmniejszenie lub zwiększenie wynagrodzenia w drodze negocjacji między stronami
przy czym zwiększenie wynagrodzenia dopuszczalne jest o kwotę nie większą niż
udokumentowany przez Wykonawcę wzrost kosztów świadczenia usługi, a następnie
zatwierdzony przez Zamawiającego".
Poprawiony projekt umowy stanowi załącznik do niniejszego pisma,
który należy zaakceptować poprzez złożenie oświadczenia w formularzu oferty jako
obowiązujący i załączyć do oferty. Dodatkowo Zamawiający wprowadza w rozdziale
I instrukcja dla Wykonawców, inne dokumenty nowy załącznik do SIWZ o numerze 9
jako obowiązujący i należy go dołączyć do oferty w którym Wykonawca wskaże ile
osób zatrudnionych w ramach umowy o pracę będzie zaangażowanych w wykonywanie
zadań związanych z realizacją tego zamówienia. W załączniku należy określić funkcje
tych osób, wskazać ich wynagrodzenie oraz miesięczny wymiar godzin, które dane
osoby poświęcą na wykonywanie zadań związanych z realizacją zamówienia. Na podstawie
tych danych do Wykonawcy należeć będzie uzasadnienie i i szczegółowy opis wyliczenia
nowych cen a do Zamawiającego zatwierdzenie bądź nie zatwierdzenie tych cen zgodnie
z zasadami określonymi w SIWZ i ustawie prawo zamówień publicznych.
Ponadto Zamawiający informuje, że każdy z potencjalnych Wykonawców
ma prawo i obowiązek zapoznania się z propozycją zapisów Zamawiającego i zdecydować
się czy taki kształt przyszłego stosunku umownego jest dla niego do zaakceptowania
czy nie. Zgodnie z art. 353 (1) K.C. Wykonawca ma swobodę zawarcia umowy. Nie
można zatem kwestionować umowy wyłącznie dlatego, że mogłaby ona zostać sformułowana
korzystniej dla Wykonawcy. To Wykonawca składając ofertę musi wziąć pod uwagę
rozszerzony zakres ryzyk i odpowiednio zabezpieczyć swoje interesy kalkulując
cenę ofertową.
Niniejsze wyjaśnienia są wiążące dla wszystkich uczestników
postępowania
Załączniki:
1. Projekt umowy - 1 szt.
2. Wykaz osób zatrudnionych do realizacji zamówienia - 1 szt.
Wójt
Gminy Opatówek
/-/
Sebastian Wardęcki
|